Publikacje / Książki

U. Bąkowska-Morawska, Techniki decyzyjne i organizatorskie – ujęcie praktyczne

Wydawnictwo PWSZ, Wałbrzych 2008, s.134

Elastyczność organizacji,  (red.) R. Krupski

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2008, (współautor – rozdział 3)

Urszula Bąkowska-Morawska), Pojęcie, cechy i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych , Strategie przedsiębiorstw turystycznych

Red. Marak J. Wyrzykowski J. w: Turystyka w ujęciu interdyscyplinarnym, wydawnictwo WSH, Wrocław 2010, s.264-269

Pokaż spis treści

Wstęp


I. WPROWADZENIE DO TURYSTYKI

  • 1. Turystyka jako przedmiot interdyscyplinarnych badań naukowych
  • 2. Klasyfikacja ruchu turystycznego
  • 3. Zarys historii turystyki
  • 4. Aktualna wielkość i rozmieszczenie turystyki międzynarodowej na świecie
  • 5. Współczesne tendencje w turystyce

II. BIOFIZJOLOGICZNE ASPEKTY TURYSTYKI

  • 1. Turystyka jako aktywność. Ustalenia definicyjne i charakterystyka zjawiska
  • 2. Osobnicze i populacyjne aspekty aktywności turystycznej
  • 3. Podłoże fizjologiczne aktywności turystycznej

o 3.1. Wydolność fizyczna.

o 3.2. Metabolizm wysiłkowy

o 3.3. Zaopatrzenie organizmu w tlen

o 3.4. Wydatek energetyczny

o 3.5. Zmęczenie i wypoczynek jako elementy towarzyszące aktywności turystycznej.

  • 4. Zmiany czynnościowe w organizmie podczas aktywności turystycznej
  • 5. Czynniki i warunki bezpieczeństwa aktywności turystycznej

o 5.1. Aktywność turystyczna w gorącym i wilgotnym środowisku

o 5.2. Aktywność turystyczna w zimnym środowisku

o 5.3. Aktywność turystyczna na znacznej wysokości

o 5.4. Aktywność turystyczna pod wodą

  • 6. Rola aktywności turystycznej w procesie utrzymania zdrowia i równowagi psychosomatycznej
  • 7. Rodzaje aktywności turystycznej motywowanej dobrostanem psychofizycznym

o 7.1. Turystyka kwalifikowana

o 7.2. Turystyka zdrowotna

 

III. SOCJOLOGICZNO-PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY TURYSTYKI

  • 1. Socjologiczne aspekty turystyki
  • 2. Psychologiczne aspekty turystyki
  • 3. Perspektywy rozwoju psychologii turystyki
  •  

IV. TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO GOSPODARCZE

  • 1. Gospodarka turystyczna

o 1.1. Pojęcie, klasyfikacja i badanie gospodarki turystycznej

o 1.2. Rynek turystyczny i jego mechanizm

o 1.3. Metody badań rynku turystycznego

o 1.4. Obsługa ruchu turystycznego

o 1.5. Marketing w turystyce

  • 2. Gospodarka turystyczna w skali ponadnarodowej i krajowej

o 2.1. Gospodarka turystyczna w Unii Europejskiej

o 2.2. Zakres oddziaływania organizacji międzynarodowych na gospodarkę turystyczną

o 2.3. Oddziaływanie na rozwój gospodarki turystycznej w skali kraju

  • 3. Regionalna i lokalna gospodarka turystyczna

o 3.1. Oddziaływanie na rozwój gospodarki turystycznej w regionie

o 3.2. Oddziaływanie na rozwój gospodarki turystycznej w gminie

o 3.3. Regionalne i lokalne organizacje państwowe i samorządowe działające na rzecz rozwoju gospodarki turystycznej

o 3.4. Przykłady strategii rozwoju turystyki w gminie i regionie

  • 4. Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarki turystycznej

o 4.1. Pojęcie, cechy i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych

o 4.2. Zarządzanie personelem

o 4.3. Finanse przedsiębiorstwa turystycznego

o 4.4. Strategie przedsiębiorstw turystycznych


V. TURYSTYKA JAKO ZJAWISKO PRZESTRZENNE

  • 1. Podstawowe pojęcia związane z gospodarką przestrzenną w turystyce
  • 2. Metody oceny atrakcyjności turystycznej środowiska geograficznego
  • 3. Metody badania ruchu turystycznego i wskaźniki rozwoju turystyki
  • 4. Zagospodarowanie turystyczne

o 4.1. Baza noclegowa

o 4.2. Baza gastronomiczna

o 4.3. Baza komunikacyjna

o 4.4. Baza towarzysząca

  • 5. Wykorzystanie i zagospodarowanie turystyczne różnych typów środowiska geograficznego

o 5.1. Obszary nadmorskie

o 5.2. Obszary górskie

o 5.3. Środowisko wód śródlądowych

o 5.4. Obszary chronione

  • 6. Podstawowe rodzaje miejscowości turystycznych
  • 7. Przystosowanie walorów krajoznawczych na potrzeby turystyki

o 7.1. Formy i model przystosowania walorów krajoznawczych środowiska przyrodniczego

o 7.2. Formy przystosowania walorów krajoznawczych dóbr kultury


VI. PRAWNE ASPEKTY TURYSTYKI

  • 1. Pojęcie prawa turystycznego
  • 2. Źródła prawa turystycznego. Pojęcie i rodzaje źródeł prawa

o 2.1. Ustawodawstwo krajowe

o 2.2. Regulacje wspólnotowe

o 2.3. Ratyfikowane umowy międzynarodowe

  • 3. Biura podróży

o 3.1. Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie organizacji imprez turystycznych i pośrednictwa

o 3.2. Umowa o imprezę turystyczną

o 3.3. Umowa o pojedyncze świadczenie (pojedynczą usługę turystyczną)

o 3.4. Przewodnicy turystyczni i piloci wycieczek oraz zasady ich współpracy z biurami podróży

  • 4. Usługi hotelarskie

o 4.1. Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w hotelarstwie

o 4.2. Umowa hotelowa

o 4.3. Ustalenia terminologiczne dotyczące hotelarstwa

o 4.4. Odpowiedzialność odszkodowawcza w hotelarstwie

Recenzja

W ostatniej, czwartej części rozdziału IV, zatytułowanej „Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarki turystycznej”, autorzy omawiają cechy i klasyfikacje przedsiębiorstw turystycznych, zarządzanie personelem, finanse i strategie przedsiębiorstw turystycznych, a w zakończeniu prezentują wybrane biura podróży jako fundamentalne przedsiębiorstwa usług turystycznych oraz hotel jako przedmiot podaży usług turystycznych. Autorami tego bardzo interesująco skonstruowanego rozdziału są: U. Bąkowska-Morawska, M. Heliak, A. Jaworska, A. Jaworski, E. Konopka- -Struś, J. Zajączkowski.

STRATEGIE I LOGISTYKA W SEKTORZE USŁUG STRATEGIE NA RYNKU PN 235

WITKOWSKI J. BĄKOWSKA-MORAWSKA U. RED., Wydawnictwo: WYD UE WROCŁAW, 2012, wydanie I

Pokaż spis treści

Wstęp



Część 1.

Rynek TSL i outsourcing usług logistycznych

Maciej Urbaniak:

Międzynarodowe standardy zarządzania w łańcuchu dostaw

Jerzy Kubicki:

Logistyka w transporcie – koncepcje, warunki i rozwiązania wdrożeniowe

Ewa Płaczek:

Kształtowanie kompetencji operatorów logistycznych na potrzeby logistyki społecznej

Marcin Wełeszczuk:

Technologia świadczenia usług zewnętrznych firm transportowych oraz błędy występujące przy ich współpracy z przedsiębiorstwem produkcyjnym. Studium przypadku

Piotr Hanus:

Systemy informacji i ich rola we wsparciu obsługi logistycznej operatorów 3PL

Grażyna Wieteska, Mariusz Szuster:

Identyfikacja zagrożeń międzynarodowych w usługach logistycznych

Arkadiusz Kawa:

Miejsce i rola branży KEP w polskiej gospodarce

Adam Przybyłowski:

Przesłanki rozwoju transportu zrównoważonego na przykładzie województwa śląskiego

Mirosław Chaberek, Anna Trzuskawska-Grzesińska:

Źródła i kierunki rozwoju funkcji trzeciego partnera logistycznego we współczesnych łańcuchach dostaw

Agnieszka Skowrońska:

Sektor logistyczny jako przykład pojęcia implikowanego intensyfikacją rozwoju rynku usług logistycznych

Marek Kasperek:

Definicja, geneza i zapotrzebowanie na usługi 4PL

Beata Skowron-Grabowska:

Outsourcing usług logistycznych a innowacyjność

Marzenna Cichosz, Aneta Pluta-Zaremba:

Rola operatorów ekspresowych w logistyce „ostatniej mili” firm usługowych

Dominika Zenka-Podlaszewska:

Wyniki finansowe netto a nakłady inwestycyjne w transporcie, gospodarce magazynowej i łączności w latach 1995-2008. Analiza kointegracji

Tomasz Weremij: I

nsourcing usług logistycznych jako koncepcja zarządzania na rynku paliw płynnych w Polsce

Część 2

. Rynek transportu morskiego i lotniczego

Zuzanna Kłos:

Funkcjonowanie i perspektywy rozwoju lotniczych przewozów towarowych w Polsce

Jan Długosz:

Bezpieczeństwo w transporcie międzynarodowym – aspekt współczesnego piractwa morskiego

Robert Marek:

Przekształcenia rynkowe i strategiczne w kontenerowym sektorze transportu morskiego

Czesława Christowa:

Algorytm badań w zakresie lokalizacji, budowy i eksploatacji portowych centrów logistycznych w Polsce

Robert Marek:

Ewolucyjny rozwój kontenerowców na świecie

Sławomir Droździecki:

Przewozy drobnicy morzem. Strategie w dobie kryzysu gospodarczego

Henryk Salmonowicz:

Wpływ uwarunkowań zewnętrznych na strategię rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu

Część 3.

Koncepcje, metody oraz techniki strategicznego zarządzania logistycznego w sektorze usług

Katarzyna Grzybowska:

Koordynacja w łańcuchu dostaw. Przejaw zarządzania logistycznego – ujęcie teoretyczne

Katarzyna Grzybowska:

Rola koordynacji w łańcuchu dostaw – badanie eksperymentalne

Maciej Bielecki:

Wybrane aspekty produktu logistycznie sprawnego w kontekście usług logistycznych w małych przedsiębiorstwach produkcyjnych

Joanna Nowakowska-Grunt:

Strategie przedsiębiorstw na rynku usług logistycznych w Polsce i Europie

Marcin Świtała:

Targi jako element strategii marketingowej przedsiębiorstw transportowych i logistycznych

Tomasz Małkus:

Platforma logistyczna jako narzędzie integracji współpracy logistycznej

Sławomir Droździecki:

Nowoczesne powierzchnie magazynowe w strategiach logistycznych przedsiębiorstw

Sascha Zeisberg:

Skuteczność I efektywność negocjacji w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Paweł Hanczar:

Metody optymalizacyjne w planowaniu wykorzystania zasobów przedsiębiorstw usługowych

Bartłomiej Rodawski:

Zarządzanie zapasami przez dostawcę jako przykład usługi logistycznej w łańcuchu dostaw

Część 4.

Klient na rynku usług logistycznych

Anna Maryniak:

Uwarunkowania implementacji koncepcji CRM w przedsiębiorstwach branży TSL

Małgorzata Maternowska:

Zarządzanie łańcuchami dostaw w świetle koncepcji zorientowanych na obsługę

Urszula Bąkowska-Morawska:

Strategie obsługi klienta w sektorze usług

Ilona Urbanyi-Popiołek, Magdalena Klopott:

Ocena poziomu okołoembarkacyjnej obsługi pasażera niezmotoryzowanego na przykładzie linii promowej Gdynia-Karlskrona. Wyniki badań ankietowych
Wykonanie: Lakre.pl