Publikacje do 2012 roku

 

A.Skowrońska, T.Kołakowski, Infrastrukturalne uwarunkowania zarządzania łańcuchami dostaw w Polsce, Wielkiej Brytanii i Japonii [w:] J.Witkowski, A.Baraniecka (red.), Japońskie łańcuchy dostaw w Europie – zarządzanie i rozwój, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018, s.101-141, ISBN 978-83-208-2302-8, liczba stron – 314.

Zasadniczym celem podrozdziału jest zaprezentowanie logistycznych uwarunkowań rozwoju zarówno pojedynczych przedsiębiorstw, jak i łańcuchów dostaw w Polsce, Japonii i Wielkiej Brytanii. Analizą i oceną objęto infrastrukturalne uwarunkowania związane z transportem: lądowym (drogowym, kolejowym), wodnym (żeglugą śródlądową i morską) oraz powietrznym (lotniczym), ale także z magazynowaniem i intermodalnością.

A.Skowrońska, Transport i magazynowanie, [w:] J.Witkowski, A.Baraniecka (red.), Japońskie łańcuchy dostaw w Europie – zarządzanie i  rozwój, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018, s.211-224, ISBN 978-83-208-2302-8, liczba stron – 314.

Celem podrozdziału jest scharakteryzowanie podejścia do transportu i magazynowania reprezentatywnego dla japońskich łańcuchów dostaw. Oprócz wiedzy teoretycznej, wykorzystano także wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w sześciu firmach działających w japońskich łańcuchach dostaw

A.Skowrońska, Zakupy i zarządzanie zapasami,[w:] J.Witkowski, A.Baraniecka (red.), Japońskie łańcuchy dostaw w Europie – zarządzanie i  rozwój, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2018, s. 224-242, ISBN 978-83-208-2302-8, liczna stron – 314

Celem podrozdziału jest scharakteryzowanie podejścia do zakupów i sterowania zapasami reprezentatywnego dla japońskich łańcuchów dostaw w sposób uzupełniający podejście obszarowe do zarządzania logistycznego. Oprócz wiedzy teoretycznej, wykorzystano także wyniki badań empirycznych. 

A.Skowrońska, Infrastruktura logistyczna jako istotny czynnik rozwoju gospodarki światowej, [w:] Z. Bentyn, M.Szymczak, Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw wobec wyzwań gospodarki światowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2016, s. 161-199.

W artykule zaprezentowano: 1) Istotę i cechy charakterystyczne infrastruktury logistycznej oraz inwestycji infrastrukturalnych. 2) Schematy teoretyczne, które mogą być przydatne przy rozważaniu wpływu na gospodarkę, infrastruktury (w tym szczególnie infrastruktury logistycznej). 3)  Praktyczne aspekty wskazujące na rolę publicznej infrastruktury transportowo-magazynowej w oddziaływaniu na tempo i dynamikę PKB oraz na rynek pracy.

A.Skowrońska, Problemy łańcuchów dostaw w obliczu globalnych trendów cywilizacyjnych jako wyzwanie dla europejskiej polityki logistycznej, [w:] K.Witkowski, S.Saniuk, Nowe trendy w logistyce – rozwiązania IT, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2016, s. 73-84.

Treść rozważań artykułu służy: 1) Zidentyfikowaniu problemów występujących w łańcuchach dostaw, a związanych ze stanem gospodarki światowej i globalnymi trendami cywilizacyjnymi. 2) Zaproponowaniu działań, które powinny zostać podjęte przez władze publiczne dla zminimalizowania w łańcuchach dostaw problemów, będących rezultatem zmian zachodzących w gospodarce światowej

A.Skowrońska, T.Kołakowski, Logistyczne uwarunkowania rozwoju łańcuchów dostaw w Polsce (część 2), „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2016 nr 2, s. 28-32.

Zasadniczym celem publikacji jest zaprezentowanie logistycznych uwarunkowań rozwoju zarówno pojedynczych przedsiębiorstw, jak i łańcuchów dostaw. Analizą i oceną objęto infrastrukturalne uwarunkowania związane z: transportem przesyłowym, publiczną infrastrukturą magazynową, w tym z centrami logistycznymi, intermodalnością.

A.Skowrońska, T.Kołakowski, Logistyczne uwarunkowania rozwoju łańcuchów dostaw w Polsce (część 1), „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2016 nr 1, s. 31-48.

 

Zasadniczym celem publikacji jest zaprezentowanie logistycznych uwarunkowań rozwoju zarówno pojedynczych przedsiębiorstw, jak i łańcuchów dostaw. Analizą i oceną objęto infrastrukturalne uwarunkowania związane z transportem: lądowym (drogowym, kolejowym), powietrznym (lotniczym), wodnym (żeglugą śródlądową i morską). Dokonując prezentacji i charakterystyki logistycznych uwarunkowań transportowych, autorzy punkt ciężkości swoich rozważań przesunęli na aspekt towarowy. Ze względu na tematykę artykułu kwestie związane z transportem pasażerskim zostały potraktowane marginalnie. Zasadnicza teza, której weryfikacji ma służyć treść wywodów sprowadza się do następującego sformułowania: ilość i jakość infrastruktury logistycznej kraju jest jednym z istotniejszych warunków wpływających na rozwój łańcuchów dostaw.

 

  1. A.Skowrońska, Polityka transportowa Japonii w kontekście stanu i perspektyw rozwoju japońskiego transportu, „Logistyka” 2014 nr 5, s. 7-13

    Zasadniczym celem artykułu jest przeprowadzenie analizy i dokonanie oceny japońskiej polityki transportowej w kontekście stanu i perspektyw rozwoju japońskiego  transportu. W artykule uwzględniono także te aspekty japońskiej polityki, które wykraczają poza ramy wąsko rozumianego transportu i odnoszą się do programowania i kierunkowania rozwoju logistyki w skali makroekonomicznej.

  2. A.Skowrońska, Polityka transportowa Wielkiej Brytanii w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju – deklaracje a rzeczywistość, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2014 nr 5, s. 7-18.

    Celem niniejszej publikacji jest poddanie analizie polityki transportowej Wielkiej Brytanii w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz dokonanie oceny tejże polityki na podstawie zestawienia działań deklarowanych z działaniami rzeczywiście realizowanymi w odniesieniu do sektora transportowego. Zasadnicze tezy, których weryfikacji służyć ma treść wywodów, sprowadzają się do następujących sformułowań:

    1. Deklarowana polityka transportowa Wielkiej Brytanii lat 80. i 90. XX wieku odbiega od polityki transportowej rzeczywiście realizowanej.

    2. Brak wdrożeń większości działań proponowanych w latach 80. i 90. XX wieku w ramach brytyjskich deklaracji dokumentacyjnych odnoszących się do sektora transportowego, legło u podłoża maksymalizacji: kongestii transportowej; emisji pyłów, gazów, CO2; emisji hałasu i wzrostu kosztów ekonomicznych, społecznych, środowiskowych.
    3. Brytyjska polityka XXI wieku wdrukowuje się w dynamiczne podejście do koncepcji zrównoważonego rozwoju.

  3. A.Skowrońska, Makrologistyka w polityce Unii Europejskiej, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2013 nr 4, s.2-9.

    Zasadniczym celem artykułu jest  ukazanie próby kierunkowania makrologistyki w krajach Unii Europejskiej. W publikacji skoncentrowano uwagę na podejściu unijnej administracji  publicznej do makrologistyki i umiejscowieniu jej w polityce gospodarczej Unii Europejskiej.

  4. A.Skowrońska, Od systemu transportowego do systemu makrologistycznego, czyli odpowiedź na nowe uwarunkowania i perspektywy rozwoju, [w:] Michałowska M. (red.), Współczesne uwarunkowania rozwoju transportu w regionie, Studia Ekonomiczne –  Wydziałowe Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2013, s.349-362.                                                                                                Zasadniczym celem artykułu jest  wskazanie na konieczność zmian w podejściu do systemów transportowych, do sposobów analizowania i diagnozowania problemów w nich występujących i to niezależnie od tego, czy chodzi o poziom lokalny, regionalny, krajowy, czy ponadnarodowy. Zmierzając do osiągnięcia postawionego celu, autorka swoją uwagę skoncentruje na zaprezentowaniu uwarunkowań i globalnych trendów cywilizacyjnych jako stwarzających nowe perspektywy rozwoju dla gospodarki pod warunkiem, że dojdzie do: dostrzeżenia przez decydentów rosnącej roli logistyki w skali makroekonomicznej; przejścia od wąskiego spojrzenia wyłącznie przez pryzmat sektora transportowego w kierunku sektora logistycznego; zastąpienia tradycyjnej polityki transportowej polityką logistyczną.

  5. A.Skowrońska, Makrologistyka jako czynnik rozwoju gospodarki światowej w warunkach kryzysu ekonomicznego, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2013 nr 9.                                                                                                    W artykule postawiono tezę, że makrologistyka stanowi istotny czynnik wpływający na tempo i dynamikę wzrostu gospodarczego, na poprawę konkurencyjności gospodarek narodowych, a więc może być także traktowana jako czynnik ułatwiający wychodzenie z kryzysów ekonomicznych. Dla potwierdzenia tezy wskazano na: zależności występujące pomiędzy gospodarką a logistyką oraz wyniki badań Banku Światowego dotyczące wydajności logistycznej, które jednoznacznie wskazują, że kraje bardziej wydajne logistycznie mają wyższy poziom wzrostu gospodarczego, stają się bardziej konkurencyjne i w szybszym tempie zwiększają poziom inwestycji. W opracowaniu podjęto się także próby uplasowania, ukazania i wyjaśnienia roli makrologistyki  jako czynnika wspomagającego wzrost gospodarczy przez pryzmat wybranych teorii i koncepcji ekonomicznych.

  6. Skowrońska A., Makrologistyka a heterodoksyjne teorie i koncepcje ekonomiczne, „Optimum.Studia Ekonomiczne” 2012 nr 1(55), s. 3-28.                                                                                                           Zasadniczym celem artykułu jest uplasowanie makrologistyki i ukazanie jej roli jako czynnika rozwoju gospodarki w heterodoksyjnych (niekonwencjonalnych, alternatywnych) teoriach i koncepcjach ekonomicznych. Artykuł stanowi kontynuację rozważań i badań autorki, dotyczących roli makrologistyki jako istotnego czynnika rozwoju gospodarki światowej. Zasadniczy cel zostanie osiągnięty przez próbę skorelowania makrologistyki z alternatywnymi teoriami i koncepcjami ekonomicznymi. Służyć ma to budowaniu podwalin teoretycznych uzasadniających rosnącą rolę logistyki w skali makroekonomicznej. Przy poszukiwaniu korelacji, uwaga autorki skoncentrowana zostanie głównie na: ekonomii ewolucyjnej, ekonomii behawioralnej będącej częścią „ekonomii złożoności” oraz na umiejscowieniu makrologistyki w dorobku szkoły zależności (dependyści), szkoły latynoamerykańskiej, instytucjonalnej ekonomii rozwoju, koncepcji zrównoważonego rozwoju i holistycznym podejściu do rozwoju Horxa.

  7. Skowrońska A., Transport w Chinach – stan obecny i uwarunkowania rozwoju, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2012 nr 9, s. 2-8.

    Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy sektora transportowego Chin z uwzględnieniem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i morskiej. Artykuł stanowi wprowadzenie do analizy i oceny polityki transportowej Chin.

  8. Skowrońska A, Analiza i ocena polityki transportowej Chin, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2012 nr 10, s. 2-9.                                                                                                                                                                       Celem artykułu jest dokonanie oceny chińskiej polityki transportowej pod kątem realizacji celów ekonomicznych przy jednoczesnym spełnianiu wymagań społecznych i środowiskowych.

  9. Skowrońska A., Sektor logistyczny jako przykład pojęcia implikowanego intensyfikacją rozwoju rynku usług logistycznych, [w:] Witkowski J., Bąkowska-Morawska Urszula (red.), Strategie i logistyka w sektorze usług, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego nr 215, tom II, Wrocław 2011.

    Zasadniczym celem opracowania jest wskazanie na intensyfikację rozwoju rynku usług logistycznych jako istotny czynnik implikujący konieczność wyodrębnienia sektora logistycznego jako sektora gospodarki i jako przedmiotu statystyki gospodarczej.

  10. Skowrońska A., (2011), Zarządzanie logistyczne w kontekście zrównoważonego rozwoju, [w:] Kowalczyk L., Mroczko F. (red.), Koncepcja logistyczna w zarządzaniu. Zarządzanie operacyjne, logistyka, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2011, s. 223-237.

    Zasadniczym celem artykułu jest zaprezentowanie zarządzania logistycznego w kontekście zrównoważonego rozwoju. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:

    1. Zaprezentowanie ekonomicznego, społecznego, środowiskowego i przestrzennego oddziaływania logistyki, stwarzających olbrzymie możliwości przed logistyką w zakresie stawania się istotnym instrumentem równoważenia rozwoju.

    2. Wskazanie wyzwań stojących przed zarządzaniem logistycznym, zarówno w skali mikro-, jak i makroekonomicznej, które są implikowane rosnącą rola logistyki w równoważeniu rozwoju.

  11. Skowrońska A., (2011), Makrologistyka a ortodoksyjne teorie i koncepcje ekonomiczne, „Optimum. Studia Ekonomiczne” Nr 3 (51), s.88-113.

    Zasadniczym celem artykułu jest próba uplasowania makrologistyki i ukazania jej roli jako czynnika rozwoju gospodarki w ortodoksyjnych (konwencjonalnych) teoriach ekonomicznych. Punktem wyjścia swoich rozważań autorka uczyniła wyjaśnienie istoty makrologistyki, wskazanie na jej komponenty oraz miejsce w gospodarce. Dla wyjaśnienia rosnącej roli logistyki w skali makroekonomicznej autorka posłużyła się teoriami i koncepcjami reprezentatywnymi dla głównego nurtu ekonomii, w których rozwój jest utożsamiany z możliwością zaspokajania indywidualnych i zbiorowych potrzeb materialnych zasobnością czy bogactwem kwantyfikowalnym wyłącznie w kategoriach rynkowych i w których rozwój analizowany jest głównie przez pryzmat zmian ocenianych pozytywnie z punktu widzenia egocentrycznego systemu wartości.

  12. Skowrońska A., (2011), Makrologistyka w teorii globalnych dóbr publicznych, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” nr 2, s.8-11.

    Artykuł stanowi kontynuację badań i rozważań autorki dotyczących rosnącej roli logistyki w skali makroekonomicznej. W opracowaniu zaprezentowano makrologistykę w ujęciu teorii dóbr publicznych oraz w stanowiącej jej rozwinięcie i uzupełnienie teorii globalnych dóbr publicznych.

  13. Skowrońska A., (2011), Makrologistyka jako czynnik rozwoju gospodarki światowej, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” nr 1, s. 1-9.

    Zasadniczym celem artykułu jest zaprezentowanie istoty, komponentów, celów, miejsca i roli makrologistyki jako czynnika rozwoju gospodarczego. Z uwagi na rosnącą rolę logistyki w realizacji celów ekonomicznych, społecznych, środowiskowych, a nawet przestrzennych, autorka podjęła się także próby zdefiniowania sektora logistycznego i wskazania na konieczność wyodrębnienia go jako oddzielnego sektora gospodarki narodowej i przedmiotu statystyki gospodarczej.

  14. Skowrońska A., (2010), Analiza i ocena niemieckiej polityki transportowej, „Optimum. Studia Ekonomiczne” nr 2(46), s. 149-168.

    Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy sektora transportowego w Niemczech oraz dokonanie oceny polityki transportowej w tym kraju pod kątem: możliwości sprostania szansom i zagrożeniom oraz mocnym i słabym stronom sektora transportowego; realizacji celów społecznych, ekonomicznych, środowiskowych (czyli celów wyznaczanych przez koncepcję zrównoważonego rozwoju); skuteczności, istotności i efektywności.

  15. Skowrońska A., (2010), Polityka transportowa Australii, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” nr 3, s. 9-16.

    Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy sektora transportowego w Australii oraz dokonanie oceny polityki transportowej w tym kraju pod kątem: możliwości sprostania uwarunkowaniom rozwojowym sektora transportowego oraz realizacji celów społecznych, ekonomicznych, środowiskowych (czyli celów wyznaczanych przez koncepcję zrównoważonego rozwoju). Punktem wyjścia jest analiza obecnego stanu i uwarunkowań rozwojowych sektora transportowego w Australii. Analizę przeprowadzono dla następujących gałęzi transportu (transport drogowy, transport kolejowy, transport lotniczy, żegluga śródlądowa i morska). Wnioski, wynikające z analizy, odniesiono do założeń bieżącej polityki transportowej w celu przeprowadzenia jej oceny.

  16. Skowrońska A., (2010), Logistyka w edukacji dla zrównoważonego rozwoju, [w:] Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, tom II – Edukacja dla ładu ekonomicznego, Poskrobko B. (red.), Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok-Wrocław, s.363-389.

    W artykule podjęto się próby określenia roli logistyki w edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Punktem wyjścia do rozważań stało się wskazanie na sektor logistyczny jako czynnik sprawczy oddziałujący na gospodarkę, społeczeństwo, przyrodę oraz przestrzeń. W dalszej części artykułu, autorka wskazuje, że skoro w logistyce tkwią tak duże możliwości w równoważeniu rozwoju, to nie można pomijać aspektu edukacyjnego logistyki, a precyzyjniej roli jaką właściwa polityka logistyczna państwa, w tym zakresie, mogłaby odegrać. W artykule wymieniono poza tym warunki, które powinny zostać spełnione, aby rola logistyki w edukacji dla zrównoważonego rozwoju mogła być precyzyjnie i jasno określona. Wśród nich wskazano m.in. na konieczność przyjęcia właściwego paradygmatu rozwoju sektora logistycznego, konieczność uświadomienia sobie przez środowiska zajmujące się zrównoważonym rozwojem oraz przez ministerstwa transportu i inne organy administracji państwowej ogromnej roli jaką logistyka może odegrać w równoważeniu rozwoju oraz konieczność wdrukowania w świadomość osób zajmujących się logistyką wzajemnych korelacji jakie występują pomiędzy logistyką, a jej otoczeniem poprzez ukształtowanie nowego wzorca kwalifikacji logistycznych.

  17. Skowrońska A., (2010), Rola logistyki w równoważeniu rozwoju podstawą budowania nowego wzorca kwalifikacji logistycznych, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” nr 1, s. 9-12.

    W logistyce, dzięki jej właściwościom integracyjnym i koordynacyjnym oraz dzięki zrównoważonym technologiom logistycznym, tkwią ogromne możliwości nie tylko w zakresie podnoszenia konkurencyjności, ale także w zakresie przyspieszania, a niewątpliwie ułatwiania równoważenia rozwoju.

    Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na konieczność budowania nowego wzorca kwalifikacji logistycznych, uwzględniającego implikacje logistyki dla zrównoważonego rozwoju.

    Cel ten został osiągnięty przez wskazanie na: niebezpieczeństwa wynikające z nadmiernego konserwatyzmu w podejściu do logistyki i z pomijania roli logistyki w równoważeniu rozwoju; nowy profil kwalifikacji logistycznych, będący wyrazem ewoluowania logistyki od podejścia tradycyjnego (niezrównoważonego) do podejścia nowoczesnego (zrównoważonego); konieczność oparcia się systemu edukacji logistycznej na kombinacji logistycznej wiedzy o charakterze wyjaśniającym, orientującym i operacyjnym.

  18. Skowrońska A. (2009), Polityka logistyczna państwa w kontekście zrównoważonego rozwoju. „Optimum. Studia Ekonomiczne” nr 1 (41), s. 106-132.

    Zasadniczym celem niniejszego opracowania jest zaproponowanie przez autorkę koncepcji polityki logistycznej usprawniającej przepływy fizyczne i informacyjne pomiędzy uczestnikami łańcuchów dostaw i realizującej cele i zasady zrównoważonego rozwoju. Autorka dokonuje w opracowaniu programowania polityki logistycznej w kontekście zrównoważonego rozwoju, w taki sposób, aby wskazane cele i zasady polityki logistycznej odnieść można było, zarówno do poziomu regionalnego, krajowego, jak i unijnego.

  19. Skowrońska A., (2009), Logistyka w edukacji dla zrównoważonego rozwoju - streszczenie, „Problemy Ekologii”” nr 5, s.268.

    Jest to streszczenie artykułu, który został zaprezentowany podczas Konferencji Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, zorganizowanej przez Katedrę Zarządzania Jakością i Środowiskiem, Wydziału Gospodarki Regionalnej i Turystyki, Uniwersytetu Ekonomiczny we Wrocławiu, w dniach 18 – 21 października 2009 w Szklarskiej Porębie.

    W streszczeniu wskazano na główne tezy artykułu oraz warunki, które powinny być spełnione, aby rola logistyki w edukacji dla zrównoważonego rozwoju mogła zostać jasno i precyzyjnie określona.

  20. S kowrońska A., (2009), Polityka logistyczna w kontekście zrównoważonego rozwoju regionu uprzemysłowionego, [w:] Lorek E. (red.), Zrównoważony rozwój regionów uprzemysłowionych, Tom 2, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2009, s. 291-305

    Zasadniczym celem niniejszego opracowania jest zaprezentowanie autorskiej koncepcji polityki logistycznej dla regionu uprzemysłowionego, której założenia służyć powinny usprawnianiu przepływów fizycznych i informacyjnych pomiędzy uczestnikami łańcuchów dostaw i które jednocześnie realizują cele i zasady zrównoważonego rozwoju. Artykuł stanowi kontynuację i rozwinięcie rozważań, które autorka zaprezentowała w: Skowrońska A.

  21. Skowrońska A. (2009), Logistics Policy in the Context of Sustainable Development of an Industrialized Region, “Argumenta Oeconomica” No 1(22), s.143-161.

    As the foremost objective of this thesis, the author suggests a concept of logistic policy that improves physical and information flows among supply chain participants and complies with the goals and principles of sustainable development. The author attempts to programme logistic policy in the context of sustainable development of an industrialized region, although the indicated objectives and principles of logistic policy can refer to both national and EU levels.

  22. Skowrońska A. (2009), Od nihilistycznego do realistycznego paradygmatu, czyli jak przez logistykę równoważyć rozwój, „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” nr 9, s. 23-26.

    W artykule wskazano na konieczność przejścia od nihilistycznego i woluntarystycznego paradygmatu myślenia o rozwoju sektora logistycznego w kierunku paradygmatu realistycznego jako warunek konieczny ukierunkowania potencjału i możliwości tkwiących w logistyce, tak, aby ułatwiała ona, nie tylko podnoszenie konkurencyjności, ale także przyczyniała się do równoważenie rozwoju.

  23. Skowrońska A.: Globalne trendy cywilizacyjne jako fundamentalny czynnik zmian w podejściu do zarządzania łańcuchami dostaw. W: Red. M. Noga, M.K.Stawicka: Globalizacja a konkurencyjność w gospodarce światowej. Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, Warszawa
    2008, s. 151- 160.

    W opracowaniu wskazano na wpływ trendów cywilizacyjnych na obraz współczesnych łańcuchów dostaw i sposoby zarządzania nimi oraz na politykę logistyczną.

  24. Skowrońska A.: Logistic Centres as Examples of Logistic Projects in the Context of Sustainable Development. W: Red. Witkowski J., Skowrońska A., Zarządzanie projektami logistycznymi. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008,
    s.176-189.

    The aim of this paper is showing logistic centres as examples of logistic projects which are significant tools to increase competitiveness and facilitate sustainable development.The article attempts to describe logistic centres as objects that: support dematerialisation of processes of cooperating business entities; facilitate intelligent structurisation that increases eco-effectiveness and competitiveness of cooperating companies. The paper also emphasizes multifunctionality of logistic centres as an important element that supports effective spatial development. Moreover, the article points out to the role of central logistic policy in solving problems of logistic centres as examples of logistic projects that play a momentous role in the enhancement of physical and information flows within delivery chains and in facilitating sustainable development.

  25. Skowrońska A.: Logistyka jako narzędzie równoważenia rozwoju. W: Red. Graczyk A.: Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii i w praktyce. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O.Langego, Wrocław 2007, s.483-494.

    Celem opracowania jest wskazanie na logistykę jako narzędzie, które może zarówno zwiększyć konkurencyjność, jak i przyspieszyć, a niewątpliwie ułatwić równoważenie rozwoju. Zamiarem autorki jest udowodnienie powyższego stwierdzenia przez wskazanie, że:

    • koncepcje, metody i techniki stosowane w logistyce sprzyjają kształtowaniu układów równowagi w stosunku do przyjętych celów rozwoju i mechanizmów funkcjonowania przyrody;
    • łańcuchy dostaw, wyrastające na gruncie logistycznego imperatywu ekologicznego, ułatwiają realizację założeń zrównoważonego rozwoju;
    • centra logistyczne dzięki sprzyjaniu dematerializacji procesów logistycznych współdziałających z nimi podmiotów gospodarczych i inteligentnej strukturyzacji przyczyniają się do realizacji zasad kodeksu eko- efektywnościowego.
  26. Skowrońska A.: Polityka logistyczna- ewolucja, bariery, stymulatory i sposoby monitorowania. „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2008 nr 2, s. 16-23.

    Celem artykułu jest wskazanie na rosnącą rolę logistyki w skali makroekonomicznej, która staje się zaczynem do stopniowego ewoluowania tradycyjnej polityki transportowej w kierunku polityki logistycznej. Autorka dokonuje także prezentacji barier i stymulatorów rozwoju polityki logistycznej oraz sposobów monitorowania tejże polityki.

  27. Skowrońska A.: Technologie logistyczne jako przykład technologii środowiskowych na drodze do równoważenia rozwoju. „Logistyka” 2008 nr 1

    W artykule zdefiniowany i scharakteryzowany został obszar technologii środowiskowych, ze szczególnym wyeksponowaniem znaczenia technologii logistycznych. Autorka traktuje je bowiem jako ważny element składowy technologii środowiskowych, stanowiący istotne narzędzie na drodze do równoważenia rozwoju. W artykule dokonano zestawienia słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń w obszarze logistycznych technologii oraz wymieniono te technologie logistyczne, które z jednej strony podnoszą konkurencyjność, zaś z drugiej ułatwiają kształtowanie ładu społecznego, ekologicznego i przestrzennego.

  28. A.Skowrońska: Miejsce i znaczenie polityki logistycznej w równoważeniu rozwoju. W: red. B.Piontek i F.Piontek: Zarządzanie rozwojem. Aspekty społeczne, ekonomiczne i ekologiczne. PWE, Warszawa 2007, s. 499-518.

    Rosnące zainteresowanie makroekonomicznymi aspektami logistyki staje się przyczyną wykreowania nowego rodzaju polityki gospodarczej, jaką jest polityka logistyczna. Obejmuje ona celowe, bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie państwa na poprawę sprawności i efektywności procesów przepływu produktów i towarzyszących im informacji między uczestnikami łańcuchów dostaw.Polityka logistyczna jako istotny rodzaj polityki gospodarczej państwa nie powinna pozostawać bez wpływu na zrównoważony rozwój.Celem opracowania jest określenie miejsca i roli polityki logistycznej w równoważeniu rozwoju. Cel ten został zrealizowany przez:

    - ukazanie powiązań polityki logistycznej z paradygmatem generującym wizję zintegrowanego ładu, wyrażającego się w dążeniu do gospodarczej sprawności, społecznej harmonii i równowagi systemów przyrodniczych;

    - zaprezentowanie działań, mieszczących się w ramach polityki logistycznej, których zadaniem, z jednej strony jest poprawa efektywności i sprawności przepływów fizycznych i informacyjnych w łańcuchach logistycznych, zaś z drugiej- wdrażanie założeń zrównoważonego rozwoju;

    - określenie miejsca zrównoważonego rozwoju w politykach logistycznych: UE, USA, Japonii, Hong- Kongu, Wielkiej Brytanii i Węgier

  29. Skowrońska A.: Polityka transportowa czy polityka logistyczna. „Logistyka i Transport” 2007 nr 2

    W opracowaniu zaprezentowane zostały: słabości tradycyjnie rozumianej polityki transportowej; argumenty przemawiające za prowadzeniem polityki logistycznej; globalne trendy cywilizacyjne stanowiące podstawę ewoluowania polityki transportowej w kierunku polityki logistycznej. Dokonano również przeglądu polityk logistycznych wybranych krajów świata
     

  30. Skowrońska A.: Polityka logistyczna na świecie. „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2007 nr 9, s. 9-17.

    Celem artykułu jest udowodnienie tezy, że pojawienie się polityk logistycznych na początku XXI wieku jest związane z dwoma najistotniejszymi czynnikami: globalizacją oraz implementacją zasad zrównoważonego rozwoju. W artykule przeprowadzono wielokryterialną komparatywną analizę wybranych polityk logistycznych oraz dokonano ich oceny z punktu widzenia kryterium ekonomicznego, społecznego, środowiskowego, przestrzennego, instytucjonalnego i prawnego.

  31. Skowrońska A.: Koncepcja logistycznego imperatywu ekologicznego. „Logistyka” 2007 nr 4, s. 37-41.

    Celem artykułu jest zaproponowanie przez autorkę logistycznego imperatywu ekologicznego, którego reguły mają ułatwić ewoluowanie łańcuchów dostaw w kierunku zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju

  32. Skowrońska A.: Logistics as a Tool to Sustain Development. W: J.Platje, J.Słodczyk, W.L.Filho: Economic and Environmental Studies 2006 No.8.

    As for sustainable development, so far development strategies, environmental policies, as well as different Polish and European documents have focused on such areas as resource acquisition, production sustainability, consumption sustainability, waste utilisation sustainability, soil protection, water protection, air protection, or prevention of climate changes. The paper aims at pointing to logistics as a tool that may facilitate development sustainability. The article refers to both micro- and macroeconomic logistics. The author points to:

    1. Methods and concepts whose introduction in logistic chains of individual companies, as well as in whole logistic chains, facilitate activities complying with the principles of sustainable development.

    2. Actions and instruments of the logistic policy of the state that are supposed to facilitate sustainability of logistic chains and function in a way in which development sustainability is easier to implement.

  33. Skowrońska A.: Globalne trendy cywilizacyjne podstawą europejskiej polityki logistycznej. „Gospodarka Materiałowa & Logistyka” 2007 nr 1, a.15-18.

    Logistyka odgrywa dziś niezwykle istotną rolę nie tylko w funkcjonowaniu pojedynczych przedsiębiorstw, ale także oddziałuje bezpośrednio i pośrednio na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Celem artykułu jest ukazanie wpływu globalnych trendów na zmiany w podejściu do problematyki, miejsca i znaczenia logistyki w polityce gospodarczej Unii Europejskiej. W artykule przedstawiono wpływ logistycznych trendów cywilizacyjnych na funkcjonowanie i zarządzanie łańcuchami dostaw, a także na cele europejskiej polityki logistycznej

  34. Skowrońska A.: Wpływ internacjonalizacji na zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie Kuźnia Jawor S.A. W: Red. M.Szymczak: Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw w obliczu procesów internacjonalizacji i globalizacji. Zeszyty Naukowe nr 85, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2007, s.132-170.

    Opracowanie ma na celu ukazanie wpływu internacjonalizacji na zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie Kuźnia Jawor S.A. Cel ten został zrealizowany poprzez: przybliżenie specyfiki działania firmy, określenie poziomu internacjonalizacji oraz scharakteryzowanie poszczególnych etapów zarządzania logistyką międzynarodową.

  35. Janikowski R., Krupanek J., Skowrońska A.: Technologie środowiskowe na rzecz zrównoważonego rozwoju. „Problemy Ekologii” 2006 nr 6 (60), s.321-326.

    W ramach działań wprowadzających w życie Strategię Lizbońską szczególne miejsce zajmuje plan działań na rzecz Technologii Środowiskowych. W artykule przedstawiono istotę technologii środowiskowych i ich rolę oraz znaczenie w równoważeniu rozwoju.

  36. Skowrońska A.: Krótkie czy długie łańcuchy logistyczne, czyli jak równoważyć rozwój. "Gospodarka Materiałowa & Logistyka" 2006 nr 9, s.25-27.

    Celem artykułu jest wskazanie na łańcuchy logistyczne jako narzędzie ułatwiające równoważenie rozwoju ze szczególnym wyeksponowaniem znaczenia w tym względzie krótkich łańcuchów logistycznych.

  37. Skowrońska A.: The logistic environmental imperative as the basis for sustainbility of supply chains. "Ecnomics & Management" 2006 No 3, s.35-43.

    The article presents a logistic environmental imperative proposed by the author. Its principles, if used, are to facilitate evolution of traditional supply chains in the direction that is in accordance with the principles of sustainable development. The article points to the importance of the logistic environmental imperative resulting from the fact that by obeying its principles, supply chains are made to choose from available alternative types of delivery, production, distribution, transport, such methods that decrease the harmful effect on the natural and social environment; and to be economical and efficient in relation to time, space, materials and energy. According to the author, only logistic chains that function on such bases, will undoubtedly smooth the process of widespread implementation of theprinciples of sustainable development

  38. Skowrońska A.: Zrównoważony rozwój a centra logistyczne. Red. T. Markowski: Rola Centrów logistycznych w rozwoju gospodarczym i przestrzennym kraju. Biuletyn Polskiej Akademii Nauk Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Zeszyt 225, Warszawa 2006, s.75-86.

    Celem opracowania jest wskazanie na centra logistyczne jako istotne narzędzia (rozwiązania), które mogą zarówno zwiększyć konkurencyjność, jak i przyspieszyć, a niewątpliwie ułatwić równoważenie rozwoju. W artykule opisano centra logistyczne jako obiekty: sprzyjające dematerializacji procesów współdziałających z nimi podmiotów gospodarczych; służące inteligentnej strukturalizacji zwiększającej eko- efektywność i konkurencyjność współpracujących z nimi przedsiębiorstw. W artykule podkreślono również wielofunkcyjność centrów logistycznych jako istotny element sprzyjający efektywnemu zagospodarowaniu przestrzeni.

  39. Skowrońska A.: Internacjonalizacja jako wyznacznik nowych tendencji w zarządzaniu logistycznym. W: Red.A.Barcik, R.Barcik: Rozwój lokalny i regionalny po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Wydawnictwo Naukowe ATH, Bielsko- Biała 2006, s.9-25.

    Celem referatu jest zaprezentowanie współczesnych trendów w zarządzaniu logistycznym oraz ukazanie wpływu internacjonalizacji na ewolucję zintegrowanego zarządzania logistycznego. W artykule uwzględnione zostały m.in.: czynniki, które powinny być brane pod uwagę przez organizacje ewoluujące w kierunku integracji procesów logistycznych w skali globalnej; kryteria wyboru i rodzaje strategii w międzynarodowych łańcuchach logistycznych oraz wpływ otoczenia konkurencyjnego na zintegrowane zarządzanie logistyczne.

  40. Skowrońska A.: Rola logistyki w polityce gospodarczej państwa. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2006 nr 6, s. 35-42.

    W artykule wskazano na bezpośrednie i pośrednie skutki oddziaływania logistyki na gospodarkę, które stają się zaczynem do wykreowania nowego rodzaju polityki gospodarczej państwa, nazwanej polityką logistyczną. W opracowaniu zdefiniowano tę politykę, określono jej miejsce w systemie polityk gospodarczych oraz wymieniono rodzaje polityki logistycznej.

  41. Skowrońska A.: Zrównoważone łańcuchy logistyczne. "Gospodarka Materiałowa & Logistyka" 2006 nr 3, s. 2-7

    W artykule wskazano na rolę polityki logistycznej państwa w tworzeniu dogodnych warunków sprzyjających równoważeniu łańcuchów logistycznych, które z kolei mogą stanowić istotny instrument równoważenia rozwoju.

  42. A.Skowrońska: The Practice of HRM in Logistics Chain Management. "Argumenta Oeconomica" 2005 No 1-2 (17) 2005.

    The main aim of this report is to point and describe particular areas of changes in the field of human resource management, conditioned by the specificity of logistic chains. Furthermore, the report contains a division of strategies and models of human resources, particularly emphasizing empirical research concerning models and strategies which are favorable to guidelines of the conception of integrated logistic chains.

  43. A. Skowrońska: Zarządzanie procesami logistycznymi w zintegrowanych sieciach logistycznych Kuźni Jawor S.A. W: Red. J. Witkowski: Strategie i logistyka organizacji sieciowych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 1078, Wrocław 2005, s.263-276.

    W artykule zaprezentowano wyniki badania sposobów zarządzania procesami logistycznymi w sieciach przedsiębiorstw, w których uczestniczy Kuźnia Jawor S.A. Opracowanie zawiera odpowiedzi na pytania dotyczące: miejsca Kuźni w zintegrowanych sieciach logistycznych; stopnia i zakresu integracji między poszczególnymi przedsiębiorstwami; rodzaju procesów logistycznych i sposobu w jaki zestaw tych procesów został uzależniony od koncepcji konkurowania, a więc celów stawianych sieci jako całości.

  44. A. Skowrońska: Zarządzanie zapasami na przykładzie Tesco. "Gospodarka Materiałowa &Logistyka" 2005 nr 7, s.10-13.

    Celem artykułu jest zaprezentowanie podejścia do zarządzania w tak dużej organizacji, jaką jest TESCO. Opracowanie ujmuje problem kompleksowo i w ścisłej korelacji z innymi procesami logistycznymi.

  45. A. Skowrońska: Organizacja spedycji i transportu międzynarodowego w fabryce porcelany. "Gospodarka Materiałowa & Logistyka" 2005 nr 7, s.10-13.

    W artykule dokonano oceny stanu obsługi spedycyjno- transportowej w dolnośląskiej fabryce porcelany oraz wskazano kierunki i sposoby uprawnień w tym zakresie.

  46. A. Skowrońska: Globalizacja a polityka przemysłowa. W: Red. E. Najlepszy: Biznes międzynarodowy a internacjonalizacja gospodarki narodowej. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2005, s.145-155.

    Artykuł ma na celu ukazanie globalizacji, jako istotnego elementu nowego etapu dyskusji nad rola państwa w gospodarce, w tym głównie nad polityką przemysłową. Artykuł służyć ma także zaprezentowaniu polityki konkurencyjności przemysłowej, jako rodzaju polityki przemysłowej doby globalizacji.

  47. A. Skowrońska: Realizacja koncepcji just in time na przykładzie przedsiębiorstwa Kuźnia Jawor S.A. W: Red. L. Bukowski: Wybrane zagadnienia logistyki stosowanej. Prace Naukowe Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk 2005 nr 2, Oficyna Wydawnicza TEXT, Kraków, s.120-129.

    Artykuł ma na celu zaprezentowanie realizacji koncepcji just in time na przykładzie przedsiębiorstwa Kuźnia Jawor S.A. W opracowaniu zwrócona została uwaga na koncepcję just in time oraz działania wspierające jej realizację, a szczególnie na: reaktywne podejście do kształtowania zapasów; techniki kontroli jakości; system kanban; małe i blisko siebie usytuowane gniazda produkcyjne; wyważony dobór dostawców i ścisłą współpracę z nimi opierającą się o relacje strategiczne. W artykule dokonano także oceny wpływu just in time na efektywność działania Kuźni Jawor S.A.

  48. A. Skowrońska: Społeczna odpowiedzialność w teorii i praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw. Red. H. Brdulak, T. Gołębiowski: Wspólna Europa- zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami. Szkoła Główna Handlowa- Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2005, s.541-549.

    Artykuł ma na celu syntetyczne zaprezentowanie teoretycznych założeń społecznej odpowiedzialności biznesu oraz jej wymiaru praktycznego. W rozważaniach teoretycznych przyjęto minimalistyczny pogląd na temat odpowiedzialności przedsiębiorstw, jako najmniej antagonistyczny w stosunku do neoklasycznej teorii przedsiębiorstw. Praktyczny aspekt opracowania dotyka oczekiwań stawianych w ramach społecznej odpowiedzialności przez klientów, postaw przedsiębiorstw w tym zakresie oraz oceny społecznej odpowiedzialności na przykładzie wybranych podmiotów gospodarczych.

  49. A. Skowrońska: Zasoby ludzkie w zarządzaniu łańcuchami logistycznymi. W: Red. L. Bukowski: Wybrane zagadnienia logistyki stosowanej. Materiały VII Konferencji Logistyki Stosowanej. Oficyna Wydawnicza TEXT, Kraków 2004, s. 208-218.

    Celem artykułu jest wskazanie i scharakteryzowanie obszarów zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi uwarunkowanych specyfiką łańcucha logistycznego. Poza tym ujęty został podział strategii i modeli zasobów ludzkich, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wyniki badań empirycznych w zakresie modeli i strategii sprzyjających założeniom koncepcji zintegrowanych łańcuchów dostaw.

  50. A. Skowrońska: Polski system edukacji w zakresie logistyki- stan obecny a nowoczesne modele nauczania. W: Red. M. Sołtysik: Kierunki rozwoju logistyki w Polsce w świetle tendencji światowych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, Wydawnictwo im. K. Adamieckiego, Katowice 2004, s.323-333.

    W artykule wskazano na profesjonalizację działań logistycznych jako wyznacznik kompetencji kadry logistycznej. Poza tym w artykule zaprezentowano system edukacji logistycznej w Polsce i perspektywy jego rozwoju oraz propozycje autorki dotyczące programu kształcenia logistycznego i możliwości organizacji procesu dydaktycznego.

  51. A.Skowrońska: Transport policy and the ituation of polish transport before and after accesion to the European Union. "Argumenta Oeconomica" 2004 No 2(16), s. 153-161.

    This article is an attempt, on the one hand, to present the influence of transport policy on the condition of the Polish transportation industry and it economic ituation, and on the other, to show the opportunities and dangers for the Polish transportation infrastructure and market in view of accession to the European Union

  52. A. Skowrońska: Działalność przedsiębiorstwa PMPoland S.A. w warunkach polskiej polityki przemysłowej. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2003 nr 7, s.57- 66.

    Celem artykułu jest ukazanie strategii proeksportowej i integracyjnej jako stymulatora restrukturyzacji polskiego przemysłu oraz przedstawienie polityki prowadzonej przez przedsiębiorstwo PMPoland S.A. jako przykładu polityki w skali mikro-, realizującej podstawowe założenia polityki przemysłowej państwa.

  53. A. Skowrońska: Strategie zarządzania zasobami ludzkimi w międzynarodowych łańcuchach dostaw. W: Red. T. Orzeszko: Zarządzanie i Marketing. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego nr 25, Wrocław 2003, .113-119.

    W artykule wskazano na: przyczyny międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi; sposoby i metody zarządzania zasobami ludzkimi w międzynarodowych łańcuchach dostaw; korelacje pomiędzy rodzajem strategii personalnej i rodzajem strategii konkurencji.

  54. A. Skowrońska: Analiza porównawcza krajowego i europejskiego rynku usług logistycznych, w: Red. T. Orzeszko, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego nr 20, seria: Zarządzanie i marketing, Wrocław 2002, s.180- 191.

    Artykuł jest próbą ukazania oraz porównania strony podażowej rynku usług logistycznych w Polsce oraz w krajach Europy Zachodniej.

  55. A. Skowrońska: Modele zarządzania zasobami ludzkimi w logistyce, „Gospodarka Materiałowa & logistyka” nr 5/2002, s.6-10.

    W artykule zaprezentowano modele i strategie zarządzania zasobami ludzkimi, które sprzyjają integrowaniu ogniw w łańcuchach logistycznych.

  56. A. Skowrońska: Zarządzanie zintegrowanym łańcuchem dostaw a zmiany w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, w: Red. J. Witkowski, Logistyka przedsiębiorstw w warunkach przemian, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 944, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2002, s. 190- 209.

    Celem artykułu jest wskazanie i scharakteryzowanie obszarów zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, uwarunkowanych specyfiką łańcucha dostaw; przy przyjęciu tezy o fraktalności łańcucha logistycznego implikującej wiele modyfikacji w tym zakresie.

  57. A.Skowrońska: Kwalifikacje kadry logistycznej w obliczu integracji z Unią Europejską, w: Red. E.Gołembska, Eurologistyka drogą do sukcesu firmy- III Ogólnopolskie Warsztaty Logistyczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2001, s.35-45.

    Zarządzanie międzynarodowymi łańcuchami dostaw, obok popytu na kwalifikacje stricte logistyczne, kreuje także popyt na pewne dodatkowe umiejętności i predyspozycje menedżera logistyki. Artykuł stanowi próbę identyfikacji wymagań wobec stanowiska menedżera logistyki oraz kwalifikacji pozostałej kadry logistycznej w obliczu integracji z UE.

  58. A. Skowrońska: Profesjonalizm usług świadczonych przez Agencje Doradztwa Personalnego w zakresie polityki kadrowej a jeleniogórski rynek konsultingu personalnego, w: Red. E. Sobczak, Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce, Prace Naukowe nr 860, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego, Wrocław 2000, s.86-94.

    W artykule przedstawiono: przesłanki korzystania z usług agencji doradztwa personalnego oraz rynek usług doradztwa personalnego w rejonie Jeleniej Góry.

  59. A. Skowrońska, M. Jaworska: Zmiany strukturalne w przemyśle Dolnego Śląska w latach 1990-1998, w: Red. E.Sobczak, Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce, Prace Naukowe nr 860, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego, Wrocław 2000, s.218-22.

    Przedmiotem rozważań artykułu są zmiany strukturalne w przemyśle Dolnego Śląska z zasygnalizowaniem najważniejszych tendencji w tym zakresie

  60. A. Skowrońska, M. Jaworska: Ekonomiczne aspekty zmian w strukturach form własności, w: Red. B. Olszewska, Źródła sukcesów i porażek przedsiębiorstw- aspekt strategiczny, Prace Naukowe nr 870, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego, Wrocław 2000, s.127-137.

    W artykule przeanalizowano ekonomiczne konsekwencje zmian form własności w Polsce w latach 1989-1999. Podkreślono przede wszystkim rolę prywatyzacji jako głównego elementu transformacji systemowej. Zwrócono uwagę na systematyczny wzrost sektora małych i średnich przedsiębiorstw i ich rosnącą rolę w gospodarce narodowej.

  61. A. Skowrońska: Czego oczekują przedsiębiorstwa od kandydatów na menedżera ds. logistyki, Gospodarka Materiałowa & Logistyka nr 12/2000, s.288-291.

    W artykule omówione zostały zagadnienia związane z: wiedzą, umiejętnościami i cechami menedżera niezbędnymi do zarządzania zintegrowanym systemem logistycznym oraz wymagania stawiane przez przedsiębiorstwa kandydatom na logistyków, opracowane na podstawie danych uzyskanych od agencji doradztwa personalnego.

Wykonanie: Lakre.pl