Publikacje / Książki

Dzieje logistyki. Od wspierania przemocy do doskonalenia jakości życia, J. Witkowski

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2020

ISBN: 978-83-7695-852-1

Dostępny również e-book: https://www.ibuk.pl/fiszka/247262/dzieje-logistyki-od-wspierania-przemocy-do-doskonalenia-jakosci-zycia.html

 

Spis treści:

 

Wstęp

1. Logistyka w dziejach wojen i wojskowości

1.1. Logistyka jako dyscyplina nauk wojskowych

1.2. Aleksander Macedoński jako prekursor logistyki wojskowej w starożytności

1.3. Logistyka kampanii napoleońskich w 1805 i 1812 roku

1.4. Logistyka wojskowa w okresie transportu zmechanizowanego

1.5. Ewolucja roli logistyki w dziejach podboju kosmosu

2. Logistyka w zarządzaniu i polityce gospodarczej

2.1. Istota i ewolucja logistyki w systemie nauk ekonomicznych

2.2. Etapy rozwoju logistyki w praktyce zarządzania przedsiębiorstwami i łańcuchami dostaw

2.3. Geneza oraz kierunki rozwoju technologii wspierających zarządzanie logistyczne w erze Industry 4,0

2.4. Polityka logistyczna jako nowy rodzaj polityki gospodarczej państw i regionów

3. Logistyka w doskonaleniu jakości życia

3.1. Zmiany priorytetów logistyki w sferze ochrony środowiska i realizacji zadań publicznych

3.2. Logistyka miejska w podwyższaniu jakości życia mieszkańców miast

3.3. Logistyka humanitarna w sytuacjach kryzysowych

3.4. W kierunku doskonalenia jakości życia, czyli projekty logistyczne w kulturze, sporcie, turystyce i rekreacji

Zakończenie

Literatura

Spis rysunków

Spis tabel

Summary

Japońskie łańcuchy dostaw w Europie. Zarządzanie i rozwój, red. naukowa  A. Baraniecka

PWE, Warszawa 2018

Dostępny również e-book w wersji angielskiej: https://www.ravelo.pl/japanese-supply-chains-in-europe-management-and-development,p300040623.html

Spis treści
Wstęp

1. Zarządzanie łańcuchami dostaw w warunkach globalizacji
1.1. Łańcuch dostaw w ujęciu procesowym i podmiotowym
1.2. Uwarunkowania rozwoju łańcuchów dostaw
1.3. Kierunki ewolucji międzynarodowych łańcuchów dostaw
1.3.1. Zrównoważone, społecznie odpowiedzialne i zielone łańcuchy dostaw
1.3.2. Orientacja na wzrost wartości i jakość obsługi klientów
1.3.3. Znaczenie technologii teleinformatycznych

2. Koopetycja przedsiębiorstw w zarządzaniu globalnymi łańcuchami dostaw 
2.1. Podstawowe decyzje i doskonalenie procesów w zarządzaniu międzynarodowymi łańcuchami dostaw
2.2. Współdziałanie i konkurencja firm japońskich w ramach struktur Keiretsu i innych organizacji gospodarczych
2.3. Społeczna odpowiedzialność globalnych łańcuchów dostaw
2.3.1. Społecznie odpowiedzialny łańcuch dostaw
2.3.2. Przegląd badań na temat społecznie odpowiedzialnych łańcuchów dostaw w Polsce, Wielkiej Brytanii i Japonii

3. Zewnętrzne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania japońskich łańcuchów dostaw w Europie
3.1. Japońskie inwestycje zagraniczne w Europie
3.2. Stagnacja gospodarcza a zmiany w zarządzaniu i lokalizacji japońskich przedsiębiorstw
3.3. Uwarunkowania kulturowe w zarządzaniu japońskimi łańcuchami dostaw w Polsce i Wielkiej Brytanii
3.3.1. Kultura narodowa jako zmienna zewnętrzna efektywności przedsiębiorstw
3.3.2. Wymiary kultur narodowych z perspektywy łańcuchów dostaw
3.3.3. Strategie łańcuchów dostaw a wymiary kultur narodowych
3.3.4. Analiza wymiarów kultur narodowych Polski, Japonii i Wielkiej Brytanii
3.4. Analiza porównawcza kapitału społecznego w badanych krajach
3.4.1. Kapitał społeczny jako uwarunkowanie funkcjonowania łańcuchów dostaw
3.4.2. Składowe kapitału społecznego
3.4.3. Pomiar kapitału społecznego
3.4.4. Poziom zaufania jako składowej kapitału społecznego w Polsce, Japonii i Wielkiej Brytanii
3.4.5. Kapitał społeczny Polski jako uwarunkowanie zewnętrzne funkcjonowania japońskich łańcuchów dostaw
3.4.6. Wyniki badań japońskich łańcuchów dostaw w Polsce dotyczące kapitału społecznego
3.5. Infrastrukturalne uwarunkowania zarządzania łańcuchami dostaw w Polsce, Wielkiej Brytanii i Japonii
3.5.1. Infrastrukturalne uwarunkowania związane z transportem, magazynowaniem i intermodalnością
3.5.2. Rozwój infrastruktury logistycznej w kontekście uwarunkowań polityczno-prawnych
3.6. Współpraca japońskich inwestorów z samorządami lokalnymi w Polsce
3.6.1. Istota i obszary współpracy samorządu lokalnego z zagranicznymi inwestorami
3.6.2. Wyniki badań przeprowadzonych na Dolnym Śląsku

4. Planowanie, organizowanie i kontrola w zarządzaniu japońskimi łańcuchami dostaw w Europie
4.1. Europejska struktura podmiotowo-organizacyjna łańcuchów dostaw wybranych grup Keiretsu
4.1.1. Japońskie łańcuchy dostaw w sektorze motoryzacyjnym
4.1.2. Rozwój i dezinwestycje w japońskich łańcuchach dostaw w sektorze elektrotechnicznym
4.1.3. Udział firmy logistycznej w kształtowaniu i funkcjonowaniu japońskich łańcuchów dostaw
4.2. Doskonalenie struktur i procesów w łańcuchach dostaw — studia przypadków firm japońskich
4.2.1. Zespoły projektowe w doskonaleniu japońskich łańcuchów dostaw
4.2.2. Kaizen jako koncepcja doskonalenia procesów
4.2.3. Rozwój nowych produktów
4.2.4. Narzędzia teleinformatyczne w japońskich łańcuchach dostaw
4.3. Dobre praktyki w japońskich łańcuchach dostaw automotive w Europie — przypadek Bridgestone Europe

5. Metody, narzędzia i dobre praktyki zarządzania logistycznego w japońskich łańcuchach dostaw — wyniki badań empirycznych
5.1. Transport i magazynowanie
5.2. Zakupy i zarządzanie zapasami
5.3. Just-in-time w logistyce produkcji
5.4. Logistyczna obsługa klientów
5.4.1. Istota i znaczenie logistycznej obsługi klienta
5.4.2. Strategia logistycznej obsługi klienta
5.4.3. Obsługa klienta w łańcuchu dostaw
5.4.4. Wyniki badań dotyczące logistycznej obsługi klienta
5.5. Ekologistyka
5.5.1. Istota i cele ekologistyki
5.5.2. Racjonalna gospodarka pozostałościami
5.5.3. Ekologistyka w zarządzaniu łańcuchem dostaw
5.5.4. Ekologistyka w modelu SCOR
5.5.5. Wyniki badań w zakresie ekologistyki

6. Bariery i stymulatory rozwoju japońskich łańcuchów dostaw w Europie
6.1. Przyszłość japońskich FDI w Europie i scenariusze rozwoju ich łańcuchów dostaw
6.1.1. Zakres badania
6.1.2. Dane statystyczne
6.1.3. Etapy badań oraz wykorzystane narzędzia analizy
6.1.4. Wyniki badań i analiz
6.1.5. Wpływ czynników społecznych na rozwój japońskich łańcuchów dostaw w Europie
6.2. Warunki dyfuzji japońskich praktyk w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw w Europie
6.2.1. Pożądane kierunki rozwoju kapitału ludzkiego
6.2.2. Obniżenie kosztów transakcyjnych przez wzrost poziomu zaufania

Zakończenie

Bibliografia

Spis rysunków i fotografii

Spis tablic

Modelowanie logistyki miejskiej, red. naukowa M. Kiba- Janiak i J. Witkowski

PWE, Warszawa 2014

 

Strategie i logistyka w sektorze usług. Strategie na rynku TSL, praca zbior. pod red. J.Witkowskiego i U. Bąkowskiej- Morawskiej

Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 235, Wrocław 2011

 

Strategie i logistyka w sektorze usług. Logistyka w nietypowych zastosowaniach, praca zbior. pod red. J.Witkowskiego i A. Baranieckiej

Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 234, Wrocław 2011

 

Zarządzania łańcuchem dostaw

Wydanie II zmienione, PWE, Warszawa 2010

Pokaż spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Teoretyczne podstawy zarządzania łańcuchami dostaw

  • Łańcuchy i sieci dostaw

  • Geneza, istota i cele współczesnego zarządzania łańcuchami dostaw

  • Partnerstwo między ogniwami łańcucha dostaw

  • Zewnętrzne uwarunkowania zarządzania łańcuchami dostaw

  • Synchronizacja strumieni popytu i podaży

  • Zarządzanie łańcuchami dostaw a teorie pozycjonowania i kosztów transakcyjnych

Rozdział 2. Procedury, organizacja i strategie łańcuchów dostaw

  • Poziomy integrowania łańcuchów dostaw

  • Poziomy integrowania łańcuchów dostaw według Ch.C. Poiriera

  • Pięciopoziomowy model Kompasu

  • Poziomy doskonałości łańcuchów dostaw według firmy konsultingowej A.T. Kearney

  • Doskonalenie przedsiębiorstwa a rozwój dostawców

  • Struktury organizacyjne przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw

  • Strategie obsługi klientów w łańcuchach dostaw

  • Strategia szybkiej reakcji (QR)

  • Strategia efektywnej obsługi klientów (ECR)

  • Technologie teleinformatyczne w zarządzaniu łańcuchami dostaw

Rozdział 3. Benchmarking i ocena łańcuchów dostaw

  • Istota i zakres benchmarkingu łańcuchów dostaw

  • Procesy w modelach referencyjnych łańcuchów dostaw

  • Analiza tworzenia wartości w łańcuchach dostaw

  • Pomiar sprawności i efektywności łańcuchów dostaw

  • Ocena wartości dodanej i satysfakcji klientów

  • Koszty działań i analiza wyników finansowych łańcucha dostaw

  • Ocena wartości dodanej łańcucha dostaw

Rozdział 4. Zarządzanie łańcuchami dostaw w firmach japońskich

  • Źródła rozwoju i sukcesów współdziałania przedsiębiorstw w Japonii

  • Struktura i funkcjonowanie łańcuchów dostaw w grupach Keiretsu

  • Łańcuchy dostaw w firmach japońskich w warunkach recesji

  • System dostaw just-in-time

Rozdział 5. Zarządzanie łańcuchami dostaw w Europie

  • Funkcjonowanie i kierunki rozwoju sieci dostaw w krajach Unii Europejskiej

  • Outsourcing logistyczny w europejskich łańcuchach dostaw

  • Kulturowe uwarunkowania sieci dostaw

  • Program integrowania dostawców: studium przypadku firmy zagranicznej w Polsce

Zakończenie

Wykaz skrótów

Bibliografia

 

 

"Zarządzanie projektami logistycznymi" Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 11 (red. naukowy)"

Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2008

Pokaż spis treści

Wstęp

I. Teoria i metodyka projektów logistycznych

  • Halina Brdulak: Metodyka zarządzania projektem w oparciu o praktykę firm logistycznych

  • Marek Kasperek: Koncepcja i typologia projektów logistycznych

  • Arkadiusz Kawa, Radosław Śliwka, Bartosz Sołecki: Efektywność projek­tów usprawniających procesy logistyczne mierzona za pomocą wskaźni­ka głównego i wskaźnika pomocniczego

  • Danuta Kisperska-Moroń: Żywe łańcuchy dostaw jako przedmiot zarządza­nia projektem

  • Stanisław Krawczyk: Modele procesów w zarządzaniu przedsiębiorstwem

  • Marek Wąsowicz: Narzędzia efektywnego zarządzania projektami logistycz­nymi

  • Jarosław Witkowski, Bartłomiej Rodawski: Logistic Project - Definition, Typology and Risk

II. Zarządzanie ryzykiem w projektach logistycznych

  • Magdalena Klopott: Kontrola ryzyka w planowaniu i wdrażaniu projektów logistycznych

  • Robert Marek: Identyfikacja ryzyka projektu logistycznego

  • Małgorzata Maternowska: Standardy a kwestia aktywności firm w ograniczaniu ryzyka w łańcuchach dostaw

  • Sławomir Skiba: Wybrane problemy związane z kosztami w logistyce

  • Violetta Skrodzka: Model ewidencji kosztów logistyki

III. Projekty logistyczne a zrównoważony rozwój

  • Ryszard Kościelny: City Distribution Logistics as an Environmental Factor

  • Joanna Miklińska: Efekty funkcjonowania centrów logistycznych w kontekście strategii zrównoważonego rozwoju transportu

  • Henryk Salmonowicz: Transport morski w rozwoju zrównoważonym Unii Europejskiej

  • Agnieszka Skowrońska: Logistic Centres as Examples of Logistic Projects in the Context of Sustainable Development

  • Jacek Szołtysek: Multimodalizm w podróżach miejskich - rola projektów w jego wdrażaniu

  • Maciej Szymczak: Solving Road Cargo Traffic Problems in Cities - a Logistics Approach

  • Ilona Urbanyi-Popiołek: Projekty autostrad morskich w aspekcie zrównowa­żonego rozwoju transportu

IV. Praktyka planowania i realizacji projektów logistycznych

  • Franciszek Adamczuk: Wybrane problemy dystrybucji mebli wytwarzanych w Polsce na rynku Unii Europejskiej

  • Anna Baraniecka, Bartłomiej Rodawski: Supply Chain Management Improvement Project

  • Sławomir Droździecki: Projekty infrastrukturalne w kształtowaniu funkcji logistycznych województwa pomorskiego

  • Krzysztof Dziekoński, Arkadiusz Jurczuk: Koncepcja organizacji multiprojektowej w branży TSL

  • Joanna Dyczkowska: Zintegrowane zarządzanie logistyczne dystrybucją w przedsiębiorstwach branży BHP

  • Irena Jałmużna, Marek Sekieta: Application of ABC Method for Effective Planning of Warehouse Processes

  • Maja Kiba-Janiak: Projekt wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego mySAP ERP na przykładzie centrum logistycznego

  • Damian Kocot: Procedura skutecznego wdrażania outsourcingu usług logistycznych

  • Tomasz Kołakowski: Rewitalizacja Kolei Bystrzyckiej jako przykład projektu logistyczno-turystycznego

  • Jerzy Kubicki: Bezpieczeństwo i ochrona w usługach logistycznych

  • Sebastian Kot, Beata Skowron-Grabowska: Influence of RFID Solutions in Supply Chain

  • Krzysztof Witkowski: Inwestycje infrastrukturalne w rozwoju lokalnym

"Eurologistyka w zarządzaniu międzynarodowym"

Elżbieta Gołembska, Danuta Kempny, Jarosław Witkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

Pokaż spis treści

1. LOGISTYKA MIĘDZYNARODOWA W INTERNACJONALIZACJI ZARZĄDZANIA

1.1. Istota zarządzania międzynarodowego we współczesnej gospodarce
1.2. Ważniejsze metody zarządzania międzynarodowego
1.3. Miejsce i rola eurologistyki w zarządzaniu międzynarodowym

2. STRATEGICZNE I OPERACYJNE METODY ZARZĄDZANIA LOGISTYKĄ MIĘDZYNARODOWĄ

2.1. Geneza koncepcji i praktyka zarządzania logistyką międzynarodową
2.2. Strategiczne i operacyjne metody zarządzania logistyką międzynarodową
2.3. Logistykochłonność regionów i sektorów a tworzenie międzynarodowych łańcuchów dostaw

3. LOGISTYKA MIĘDZYNARODOWA W PRAKTYCE POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW, WYNIKI BADAŃ

3.1. Cele zadań badawczych, zakres i metoda badań
3.2. Metody zarządzania logistycznego w praktyce gospodarczej
3.3. Efekty wdrożenia logistyki międzynarodowej w przedsiębiorstwach

4. SWOBODY GOSPODARCZE ORAZ POLITYKA CELNA, TRANSPORTOWA
I WOBEC MSP WEDŁUG TRAKTATU WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
A ZMIANY WARUNKÓW OBSŁUGI LOGISTYCZNEJ

4.1. Integracja rynku towarów i rynku usług
4.2. Polityka celna i polityka transportowa Unii Europejskiej
4.3. Dostosowania do priorytetów wspólnej polityki transportowej w Polsce
4.4. Integrowanie infrastruktury transportowej Wspólnoty. Centra logistycznew rozszerzonej Unii Europejskiej
4.5. Szanse i zagrożenia rozwoju usługodawców logistycznych w Polsce
w świetle polityki Unii Europejskiej wobec MSP

5. POLSKI RYNEK TSL PO WEJŚCIU DO UNII EUROPEJSKIEJ

5.1. Czynniki stymulujące i ograniczające rozwój rynku TSL w Polsce
5.2. Lądowe usługi przewozowe, przesyłki ekspresowe, usługi kurierskie
5.3. Polityka logistyczna w Polsce zintegrowanej w Unią Europejską

6. UWARUNKOWANIA I KIERUNKI ROZWOJU LOGISTYKI EUROPEJSKIEJ

6.1. Wspólna polityka transportowa w kształtowaniu systemów logistycznych w Europie
6.2. Tendencje rozwojowe w systemach logistycznych przedsiębiorstw europejskich
6.3. Nowe konfiguracje organizacyjne sieci dostaw

7. LOGISTYKA W POLITYCE GOSPODARCZEJ WYBRANYCH PAŃSTW

7.1. Współzależność rozwoju transportu, przemysłu i handlu w ujęciu makrologistycznym
7.2. Konieczność koordynacji polityki transportowej, przemysłowej
i handlowej przesłanką kreowania polityki logistycznej
7.3. Polityka logistyczna na świecie

8. SPOŁECZNO-KULTUROWE UWARUNKOWANIA LOGISTYKI MIĘDZYNARODOWEJ

8.1. Negocjacje warunków dostaw
8.2. Kapitał społeczny a globalne sieci dostaw
8.3. Przywództwo i hierarchia w międzynarodowych sieciach dostaw

Bibliografia

Strategie i logistyka organizacji sieciowych

(red. naukowy), Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2005

Pokaż spis treści

Wstęp

1. METODOLOGICZNO-TEORETYCZNE PODSTAWY BADANIA ORGANIZACJI SIECIOWYCH
 

Anna Baraniecka : Znaczenie kapitału społecznego w tworzeniu sieci dostaw
Halina Brdulak : Wybrane kierunki i przesłanki tworzenia sieci logistycznych
Paweł Cabała : Kształtowanie więzi organizacyjnych w strukturach sieciowych
Marek Ciesielski : Strategie sieci i łańcuchów dostaw
Jan Długosz : Logistyczna obsługa klienta w organizacjach sieciowych
Elżbieta Gołembska : Ważniejsze czynniki stymulujące i ograniczające rozwój logistyki organizacji sieciowych
Edyta Gwarda-Gruszczyńska : Zasady współdziałania partnerów
w procesach kreowania wartości dla klienta
Sebastian Kot : Syntetyczny model efektywności łańcucha dostaw
Lech Kurowski : Refleksje nad rozwojem badań i kształcenia w zakresie logistyki
Marek Lisiński, Wojciech Pająk : Analiza procesu planowania strategicznego w korporacjach z uwzględnieniem logistyki
Ireneusz Maj : Wiedza w organizacjach sieciowych - opis formalny
Rafał Matwiejczuk : Tworzenie wartości w ramach organizacji sieciowych
Zdzisław Mokwa, Bogdan Nogalski : Zarządzanie łańcuchem podaży
w organizacjach sieciowych (kształtowanie zależności międzyorganizacyjnych)
Krzysztof Niestrój : Wybrane próby typologii informacyjnych organizacji sieciowych
Tomasz Nowakowski : Problemy modelowania niezawodności sieci transportowych
Kazimierz Perechuda : Asymetryczna koncentracja technologii
w strukturach sieciowych
Bartłomiej Rodawski : System mierników sieci dostaw
Agnieszka Sokołowska : Rola kapitału intelektualnego w funkcjonowaniu organizacji wirtualnej
Maciej Szymczak : Sieci dostaw w modelach ewolucji łańcuchów dostaw
Marta Wincewicz : Wybrane obszary zarządzania łańcuchem logistycznym
Jarosław Witkowski : Organizacje sieciowe, sieci strategiczne i łańcuchy dostaw - próba systematyzacji pojęć
 

II. STRATEGIE ROZWOJU ORAZ LOGISTYKA ORGANIZACJI SIECIOWYCH W PRZEMYŚLE, HANDLU I TRANSPORCIE
 

Mirosław Antonowicz : Logistyczne strategie rozwoju przedsiębiorstw CARGO sektora transportu kolejowego na wspólnym liberalizowanym rynku trans­ portowym na przykładzie PKP CARGO S.A.
Magdalena Dąbrowska-Mitek : System tworzenia wartości
w organizacjach sieciowych na przykładzie ASEA Brown Boveri (ABB)
Joanna Dyczkowska : Rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorstw spedycyjnych w Polsce
Paweł Hanczar : Optymalizacja tras dostarczania prasy w sieci dystrybucji bezpośredniej
Hubert Igliński : Europejskie koleje dużych prędkości. Od systemów rozproszonych do jednolitej sieci
Andrzej Kuriata, Anna Gojlik : Kompleksowe usługi logistyczne. Przegląd podstawowych koncepcji
Małgorzata Maternowska : Praktyczny aspekt optymalizacji
i modelowania sieci w procesach dystrybucji. Zagadnienia wybrane
Monika Odlanicka-Poczobutt : Koncepcja systemu przedsiębiorstwa handlo­wego w łańcuchu dostaw
Agnieszka Skowrońska : Zarządzanie procesami logistycznymi
w zintegrowanych sieciach logistycznych Kuźni Jawor SA
Jerzy Szkutnik : Wykorzystanie algorytmów zadań transportowych do optymalizacji dystrybucji energii elektrycznej
Mariusz Szuster : Logistyka organizacji sieciowych w handlu hurtowym
w Polsce
Krzysztof Witkowski : Logistyka zaopatrzenia przedsiębiorstwa produkcyjnego w aspekcie strategii globalnych sieci logistycznych
 

III. ROZWÓJ I FUNKCJONOWANIE ORGANIZACJI SIECIOWYCH
W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH

 

Janusz Grabara : Znaczenie technologii informacyjnej w ocenianiu usługodawców logistycznych
Remigiusz Kozłowski : Rola telekomunikacji w logistyce organizacji sieciowych
Franciszek Kapusta : Organizacja i funkcjonowanie podmiotów gospodarczych cukrownictwa polskiego
Ewa Kołoszycz, Mieczysław Kołoszycz : Zastosowanie rozwiązań informatycznych w organizacji sieciowej na przykładzie PEKAES Multi-Spedytor
Stanisław Krawczyk, Katarzyna Michniewska : Koordynacja procesów logistycznych w recyklingu
Beata Mucha : Współdziałanie logistyczne małych i średnich przedsiębiorstw w organizacji sieciowej
Kazimierz Witkowski, Wojciech Cieśliński, Krzysztof Murdza : Elementy logistyki w organizacji imprez sportowych na przykładzie
Tour de Pologne

Joanna Nowakowska-Grunt: Strategie logistyczne organizacji sieciowych w zapewnianiu dostępności polskich produktów spożywczych na rynku UE
Zdzisław Obstawski: Dystrybucja produktów ubezpieczeniowych przez organizacje sieciowe
Zbigniew Pastuszak, Jan Chadam: Zarządzanie wiedzą a efekty synergii w obszarze logistyki organizacji wielopodmiotowych (wyniki badań)
Agnieszka Piasecka-Głuszak: Wybrane aspekty obsługi klienta
w sprzedaży wysyłkowej niemieckiego przedsiębiorstwa wydawniczego
Maja Prudzienica-Grunt: Powszechne towarzystwa emerytalne jako organizacje sieciowe
Beata Skowron-Grabowska: Organizacja inteligentna w logistyce przedsię­biorstw budowlanych
Jacek Szołtysek: Zalety funkcjonowania miast w klastrach
Dorota Teneta-Skwiercz: Rozwój systemów franchisingowych w Polsce
Miroslav Żiźka: Netzwerkinitiativen in der Euroregion Neisse

"Logistyka przedsiębiorstw w warunkach przemian"

(red. naukowy), Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2002

"Logistyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem"

(red. naukowy), Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2002

Pokaż spis treści

Wstęp

1. ISTOTA I ROZWÓJ LOGISTYKI W ZARZĄDZANIU

1.1 Powstanie i ewolucja koncepcji logistyki
1.2 Miejsce logistyki w systemie zarządzania i strukturze organizacyjnej przedsiębiorstw
1.3 Logistyka w zarządzaniu strategicznym
1.4 Logistyka w zarządzaniu łańcuchami dostaw

2. LOGISTYKA A INNE FUNKCJE I KONCEPCJE ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM

2.1 Logistyka marketingowa czy marketing logistyczny?
2.2 Związki logistyki z zarządzaniem produkcją
2.3 Logistyka a zarządzanie finansami
2.4 Komplementarność logistyki i zarządzania jakością
2.5 Teoria pozycjonowania i kosztów transakcyjnych a strategie logistyczne w łańcuchach dostaw

3. LOGISTYCZNE DECYZJE STRATEGICZNE

3.1 Logistyczna obsługa klientów
3.1.1. Istota i znaczenie logistycznej obsługi nabywców
3.1.2. Wyznaczanie poziomu obsługi
3.2 Decyzje lokalizacyjne
3.2.1. Czynnik transportowy na tle pozostałych czynników lokalizacji
3.2.2. Udział logistyków w podejmowaniu decyzji lokalizacyjnych
3.2.3. Techniki wspomagające wybór lokalizacji
3.3 Decyzje strategiczne dotyczące magazynowania
3.3.1. Samoobsługa a publiczne usługi magazynowe
3.3.2. decyzje strategiczne a zadania i funkcje magazynowania
3.3.3. Współczesne tendencje w magazynowaniu
3.4 Model obsługi transportowej
3.4.1. Gestia transportowa i wybór gałęzi transportu
3.4.2. Samoobsługa a obce usługi spedycyjne
3.5 Strategie kształtowania poziomu zapasów w logistyce przedsiębiorstw
3.6 Logistyka utylizacji. Decyzje strategiczne dotyczące gospodarki pozostałościami
3.6.1. Istota i cele logistyki utylizacji
3.6.2. Kierunki postępowania z pozostałościami
3.6.3. Wybór opcji przepływu pozostałości
3.6.4. Elementy funkcjonalne oraz zaplecze techniczne logistyki utylizacji
3.6.5. Regulacje prawne dotyczące gospodarki pozostałościami

4. KOSZTY I EFEKTYWNOŚĆ LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

4.1 Pojęcie, zakres i rodzaje kosztów logistyki
4.1.1. Pojęcie kosztów logistyki
4.1.2. Zakres i podział kosztów logistyki
4.1.3. Czynniki kształtowania kosztów logistyki
4.2 Analiza kosztów logistyki w przedsiębiorstwie
4.2.1. Optymalizacja kosztów logistyki jako podstawa zarządzania logistycznego
4.2.2. Rachunek kosztów a budżetowanie kosztów logistyki
4.2.3. Metody analizy kosztów logistyki
4.2.3.1. Rachunek kosztów logistyki uwzględniający miejsca ich powstawania
4.2.3.2. Kalkulacja kosztów oparta na analizie działalności (rachunek ABC)
4.2.3.3. Analiza opłacalności klienta
4.2.3.4. Analiza bezpośredniej zyskowności produktu
4.3 Ocena efektywności systemów logistycznych w przedsiębiorstwie
4.4 Efektywność działania przedsiębiorstwa a efektywność systemu logistycznego
4.5 Pomiar efektywności logistyki w przedsiębiorstwie

5. INFORMATYZACJA LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

5.1 System informacyjny logistyki
5.2 Zastosowanie technologii teleinformatycznej w logistyce
5.2.1. Rozwój technologii teleinformatycznych wykorzystywanych
w logistyce
5.2.2. Automatyczna identyfikacja
5.2.3. Elektroniczna wymiana danych EDI
5.2.4. Globalny system pozycjonowania GPS
5.2.5. Zintegrowane systemy informatyczne
5.3 Internet w logistyce
5.4 Zintegrowane systemy informatyczne wspomagające zarządzanie
w Polsce

6. KADRY LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

6.1 Profesjonalizacja działań logistycznych a kompetencje, kwalifikacje
i umiejętności pracowników
6.2 Strategia organizacji, strategia logistyczna i strategia zarządzania zasobami ludzkimi
6.3 Strategie zarządzania zasobami ludzkimi w międzynarodowych łańcuchach dostaw
6.4 Rola, zadania i umiejętności menedżera logistyki w obliczu nowoczesnych koncepcji logistycznych
6.5 Kadra logistyczna wobec integracji z Unią Europejską

Literatura
Spis rysunków
Spis tabel

Zarządzanie strategiczne

(współautor), Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1997 ( II wydanie poprawione W 1998 s.203-209, III wyd. poprawione i rozszerzone w 2000 roku, s.157-169)

Pokaż spis treści

1. IS TOTA I GENEZA ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO

2. ANALIZA STRATEGICZNA

2.1. Metoda budowy strategii
2.2. Naczelne kierownictwo przedsiębiorstwa w procesie formułowania strategii
2.3. misja i cele strategiczne przedsiębiorstwa
2.4. Analiza strategiczna otoczenia
2.5. Analiza wewnętrzna przedsiębiorstwa
2.6. Czynnik czasu w analizie strategicznej
2.7. Ryzyko i niepewność w analizie strategicznej
2.8. Wybór strategii

3. STRATEGIE

3.1. Klasyfikacja i rodzaje strategii w przedsiębiorstwie
3.2. Strategie macierzy wzrostu firmy
3.3. Kapitałowe i kontraktowe drogi rozwoju przedsiębiorstwa
3.4. Strategie konkurencji
3.5. Alianse strategiczne
3.6. Strategie umiędzynarodowienia i globalizacji przedsiębiorstw
3.7. Strategie małych i średnich przedsiębiorstw
3.8. Strategie polskich przedsiębiorstw w okresie transformacji

4. REALIZACJA STRATEGII ROZWOJU

4.1. Wdrażanie i realizacja (implementacja) strategii rozwoju
4.2. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
4.3. Kultura organizacyjna realizacji strategii
4.4. Aspekt kadrowy formułowania i realizacji strategii
4.5. System kontroli i informacji w procesie realizacji strategii

 

 

"Logistyka firm japońskich"

Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1998 ( II wydanie poprawione i uzupełnione w 1999)

Pokaż spis treści

Wstęp

I. ISTOTA LOGISTYKI I SYSTEMU LOGISTYCZNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA.

1. Co to jest logistyka?
2. Pojęcie systemu logistycznego przedsiębiorstwa
3. Zarządzanie łańcuchem dostaw

II. DLACZEGO LOGISTYKI NALEŻY SIĘ UCZYĆ OD JAPOŃCZYKÓW?

1. Przez logistykę do produktywności
2. Logistyka dystrybucji sklepów "7-Eleven"
3. Zintegrowany system logistyczny grupy Kao-Hansha

III. ŻRÓDŁO ROZWOJU I SUKCESÓW LOGISTYKI W JAPONII.

1. Struktury Keiretsu
2. Myślenie i działanie w kategoriach Kaizen

IV. MITY O JUST-IN-TIME

1. Geneza JIT
2. Istota i efekty
3. Zasada wdrażania i realizacji

V. LOGISTYKA, A ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ

1. Rozwój zarządzania jakością w Japonii
2. Logistyka, a jakość w przedsiębiorstwie

VI. WDRAŻANIE I EFEKTY TECHNIKI KANBAN

1. Funkcje i mechanizmy cyrkulacji kart Kanban
2. Wyznaczanie wielkości partii i liczby kart w obiegu
3. Kanban w małej firmie produkcyjnej

VII. SYSTEMY METALOGISTYCZNE W PRZEMYŚLE JAPOŃSKIM

1. Struktura systemów metalogistycznych
2. Specyfika relacji dostawca-odbiorca

VIII. LOGISTYKA W JAPONII LAT DZIEWIĘĆDZIESIĄTYCH

1. Ekonomiczne i infrastrukturalne uwarunkowania lat dziewięćdziesiątych
2. Reakcja firm

IX. MOŻLIWOŚCI KORZYSTANIA Z DOŚWIADCZEŃ JAPOŃSKICH W POLSCE

1. Kadry pierwotnym czynnikiem sukcesu
2. Współdziałanie strategiczne uczestników procesów logistycznych

Bibliografia
Spis rysunków
Spis Tabel

"Strategia logistyczna przedsiębiorstw przemysłowych"

Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1995

Pokaż spis treści

Wstęp

I. KONCEPCJA I ROZWÓJ LOGISTYKI W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM

1.1. Pojęcie i znaczenie logistyki
1.2. System logistyczny przedsiębiorstwa i jego struktura
1.3. Logistyczna obsługa nabywców
1.4. Kierunki rozwoju koncepcji logistycznych

II. STRATEGICZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO

2.1. Zarządzanie strategiczne, a logistyka
2.2. Strategia logistyczna w osiąganiu przewagi konkurencyjnej
2.3. Rodzaje podstawowych strategii logistycznych
2.4. Logistyczne decyzje strategiczne

III. METODOLOGIA STRATEGII LOGISTYCZNEJ

3.1. Zarys procedury formułowania i realizacji strategii logistycznej
3.2. Wstępna analiza strategiczna systemu logistycznego firmy i jego otoczenia
3.3. Wyznaczanie celów strategii logistycznej
3.4. Analiza SWOT a warianty strategii logistycznej
3.5. Wdrażanie strategii logistycznej
3.6. Kontrola realizacji strategii, a strategiczny kontroling logistyczny

IV. ZEWNĘTRZNE I WEWNĘTRZNE UWARUNKOWANIA STRATEGII LOGISTYCZNEJ PRZEDSIĘBIORSTW PRZEMYSŁOWYCH W POLSCE

4.1. Konsekwencje zmian systemowych i makroekonomicznych
4.2. Transportowe i telekomunikacyjne uwarunkowania infrastrukturalne
4.3. Analiza przypadków strategii logistycznych przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce
4.3.1. Strategia logistyczna przedsiębiorstwa SPOMASZ SA we Wrocławiu
4.3.2. Strategia logistyczna firmy ALFA LAVAL AGRI POLSKA we Wrocławiu
4.4. Warunki skutecznego wprowadzania strategii logistycznej w
przedsiębiorstwach przemysłowych

PODSUMOWANIE I WNIOSKI

Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
Summary


ZAŁĄCZNIKI: Lista pytań kontrolnych do diagnozy i analizy systemu logistycznego przedsiębiorstwa

Wykonanie: Lakre.pl