Publikacje / Książki

Japońskie łańcuchy dostaw w Europie. Zarządzanie i rozwój, red. naukowa J. Witkowski, A. Baraniecka

PWE, Warszawa 2018

Dostępny również e-book w wersji angielskiej: https://www.ravelo.pl/japanese-supply-chains-in-europe-management-and-development,p300040623.html

Spis treści
Wstęp

1. Zarządzanie łańcuchami dostaw w warunkach globalizacji
1.1. Łańcuch dostaw w ujęciu procesowym i podmiotowym
1.2. Uwarunkowania rozwoju łańcuchów dostaw
1.3. Kierunki ewolucji międzynarodowych łańcuchów dostaw
1.3.1. Zrównoważone, społecznie odpowiedzialne i zielone łańcuchy dostaw
1.3.2. Orientacja na wzrost wartości i jakość obsługi klientów
1.3.3. Znaczenie technologii teleinformatycznych

2. Koopetycja przedsiębiorstw w zarządzaniu globalnymi łańcuchami dostaw 
2.1. Podstawowe decyzje i doskonalenie procesów w zarządzaniu międzynarodowymi łańcuchami dostaw
2.2. Współdziałanie i konkurencja firm japońskich w ramach struktur Keiretsu i innych organizacji gospodarczych
2.3. Społeczna odpowiedzialność globalnych łańcuchów dostaw
2.3.1. Społecznie odpowiedzialny łańcuch dostaw
2.3.2. Przegląd badań na temat społecznie odpowiedzialnych łańcuchów dostaw w Polsce, Wielkiej Brytanii i Japonii

3. Zewnętrzne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania japońskich łańcuchów dostaw w Europie
3.1. Japońskie inwestycje zagraniczne w Europie
3.2. Stagnacja gospodarcza a zmiany w zarządzaniu i lokalizacji japońskich przedsiębiorstw
3.3. Uwarunkowania kulturowe w zarządzaniu japońskimi łańcuchami dostaw w Polsce i Wielkiej Brytanii
3.3.1. Kultura narodowa jako zmienna zewnętrzna efektywności przedsiębiorstw
3.3.2. Wymiary kultur narodowych z perspektywy łańcuchów dostaw
3.3.3. Strategie łańcuchów dostaw a wymiary kultur narodowych
3.3.4. Analiza wymiarów kultur narodowych Polski, Japonii i Wielkiej Brytanii
3.4. Analiza porównawcza kapitału społecznego w badanych krajach
3.4.1. Kapitał społeczny jako uwarunkowanie funkcjonowania łańcuchów dostaw
3.4.2. Składowe kapitału społecznego
3.4.3. Pomiar kapitału społecznego
3.4.4. Poziom zaufania jako składowej kapitału społecznego w Polsce, Japonii i Wielkiej Brytanii
3.4.5. Kapitał społeczny Polski jako uwarunkowanie zewnętrzne funkcjonowania japońskich łańcuchów dostaw
3.4.6. Wyniki badań japońskich łańcuchów dostaw w Polsce dotyczące kapitału społecznego
3.5. Infrastrukturalne uwarunkowania zarządzania łańcuchami dostaw w Polsce, Wielkiej Brytanii i Japonii
3.5.1. Infrastrukturalne uwarunkowania związane z transportem, magazynowaniem i intermodalnością
3.5.2. Rozwój infrastruktury logistycznej w kontekście uwarunkowań polityczno-prawnych
3.6. Współpraca japońskich inwestorów z samorządami lokalnymi w Polsce
3.6.1. Istota i obszary współpracy samorządu lokalnego z zagranicznymi inwestorami
3.6.2. Wyniki badań przeprowadzonych na Dolnym Śląsku

4. Planowanie, organizowanie i kontrola w zarządzaniu japońskimi łańcuchami dostaw w Europie
4.1. Europejska struktura podmiotowo-organizacyjna łańcuchów dostaw wybranych grup Keiretsu
4.1.1. Japońskie łańcuchy dostaw w sektorze motoryzacyjnym
4.1.2. Rozwój i dezinwestycje w japońskich łańcuchach dostaw w sektorze elektrotechnicznym
4.1.3. Udział firmy logistycznej w kształtowaniu i funkcjonowaniu japońskich łańcuchów dostaw
4.2. Doskonalenie struktur i procesów w łańcuchach dostaw — studia przypadków firm japońskich
4.2.1. Zespoły projektowe w doskonaleniu japońskich łańcuchów dostaw
4.2.2. Kaizen jako koncepcja doskonalenia procesów
4.2.3. Rozwój nowych produktów
4.2.4. Narzędzia teleinformatyczne w japońskich łańcuchach dostaw
4.3. Dobre praktyki w japońskich łańcuchach dostaw automotive w Europie — przypadek Bridgestone Europe

5. Metody, narzędzia i dobre praktyki zarządzania logistycznego w japońskich łańcuchach dostaw — wyniki badań empirycznych
5.1. Transport i magazynowanie
5.2. Zakupy i zarządzanie zapasami
5.3. Just-in-time w logistyce produkcji
5.4. Logistyczna obsługa klientów
5.4.1. Istota i znaczenie logistycznej obsługi klienta
5.4.2. Strategia logistycznej obsługi klienta
5.4.3. Obsługa klienta w łańcuchu dostaw
5.4.4. Wyniki badań dotyczące logistycznej obsługi klienta
5.5. Ekologistyka
5.5.1. Istota i cele ekologistyki
5.5.2. Racjonalna gospodarka pozostałościami
5.5.3. Ekologistyka w zarządzaniu łańcuchem dostaw
5.5.4. Ekologistyka w modelu SCOR
5.5.5. Wyniki badań w zakresie ekologistyki

6. Bariery i stymulatory rozwoju japońskich łańcuchów dostaw w Europie
6.1. Przyszłość japońskich FDI w Europie i scenariusze rozwoju ich łańcuchów dostaw
6.1.1. Zakres badania
6.1.2. Dane statystyczne
6.1.3. Etapy badań oraz wykorzystane narzędzia analizy
6.1.4. Wyniki badań i analiz
6.1.5. Wpływ czynników społecznych na rozwój japońskich łańcuchów dostaw w Europie
6.2. Warunki dyfuzji japońskich praktyk w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw w Europie
6.2.1. Pożądane kierunki rozwoju kapitału ludzkiego
6.2.2. Obniżenie kosztów transakcyjnych przez wzrost poziomu zaufania

Zakończenie

Bibliografia

Spis rysunków i fotografii

Spis tablic

A.Baraniecka, B.Rodawski, A.Skowrońska: Logistyka- ćwiczenia. 

Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im.O.Langego, Wrocław 2005.

Pokaż spis treści

Wstęp

1. SPRAWNA OBSŁUGA KLIENTA

2. PROJEKTOWANIE SIECI LOGISTYCZNEJ

3. TRADYCYJNE METODY STEROWANIA ZAPASAMI W PROCESACH LOGISTYCZNYCH

4. ZARZĄDZANIE MAGAZYNAMI

5. OUTSOURCING PROCESÓW TRANSPORTOWYCH

6. INTEGROWANIE DOSTAWCÓW W PROCESIE ZAOPATRZENIA

7. STEROWANIE PRZEPŁYWEM DÓBR W ŚRODOWISKU PRODUKCYJNYM

8. NOWOCZESNE METODY ZARZ±DZANIA PRZEPŁYWAMI PRODUKTÓW I INFORMACJI W KANAŁACH DYSTRYBUCJI

9. RACJONALNA GOSPODARKA POZOSTAŁOŚCIAMI

Aneks

1. Wzory do rozdziałów

2. Rozwiązania i wskazówki do zadań

"Logistyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem"

(współautor), Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2002

Pokaż spis treści

Wstęp

1. ISTOTA I ROZWÓJ LOGISTYKI W ZARZĄDZANIU

1.1 Powstanie i ewolucja koncepcji logistyki
1.2 Miejsce logistyki w systemie zarządzania i strukturze organizacyjnej przedsiębiorstw
1.3 Logistyka w zarządzaniu strategicznym
1.4 Logistyka w zarządzaniu łańcuchami dostaw

2. LOGISTYKA A INNE FUNKCJE I KONCEPCJE ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM

2.1 Logistyka marketingowa czy marketing logistyczny?
2.2 Związki logistyki z zarządzaniem produkcją
2.3 Logistyka a zarządzanie finansami
2.4 Komplementarność logistyki i zarządzania jakością
2.5 Teoria pozycjonowania i kosztów transakcyjnych a strategie logistyczne w łańcuchach dostaw

3. LOGISTYCZNE DECYZJE STRATEGICZNE

3.1 Logistyczna obsługa klientów
3.1.1. Istota i znaczenie logistycznej obsługi nabywców
3.1.2. Wyznaczanie poziomu obsługi
3.2 Decyzje lokalizacyjne
3.2.1. Czynnik transportowy na tle pozostałych czynników lokalizacji
3.2.2. Udział logistyków w podejmowaniu decyzji lokalizacyjnych
3.2.3. Techniki wspomagające wybór lokalizacji
3.3 Decyzje strategiczne dotyczące magazynowania
3.3.1. Samoobsługa a publiczne usługi magazynowe
3.3.2. decyzje strategiczne a zadania i funkcje magazynowania
3.3.3. Współczesne tendencje w magazynowaniu
3.4 Model obsługi transportowej
3.4.1. Gestia transportowa i wybór gałęzi transportu
3.4.2. Samoobsługa a obce usługi spedycyjne
3.5 Strategie kształtowania poziomu zapasów w logistyce przedsiębiorstw
3.6 Logistyka utylizacji. Decyzje strategiczne dotyczące gospodarki pozostałościami
3.6.1. Istota i cele logistyki utylizacji
3.6.2. Kierunki postępowania z pozostałościami
3.6.3. Wybór opcji przepływu pozostałości
3.6.4. Elementy funkcjonalne oraz zaplecze techniczne logistyki utylizacji
3.6.5. Regulacje prawne dotyczące gospodarki pozostałościami

4. KOSZTY I EFEKTYWNOŚĆ LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

4.1 Pojęcie, zakres i rodzaje kosztów logistyki
4.1.1. Pojęcie kosztów logistyki
4.1.2. Zakres i podział kosztów logistyki
4.1.3. Czynniki kształtowania kosztów logistyki
4.2 Analiza kosztów logistyki w przedsiębiorstwie
4.2.1. Optymalizacja kosztów logistyki jako podstawa zarządzania logistycznego
4.2.2. Rachunek kosztów a budżetowanie kosztów logistyki
4.2.3. Metody analizy kosztów logistyki
4.2.3.1. Rachunek kosztów logistyki uwzględniający miejsca ich powstawania
4.2.3.2. Kalkulacja kosztów oparta na analizie działalności (rachunek ABC)
4.2.3.3. Analiza opłacalności klienta
4.2.3.4. Analiza bezpośredniej zyskowności produktu
4.3 Ocena efektywności systemów logistycznych w przedsiębiorstwie
4.4 Efektywność działania przedsiębiorstwa a efektywność systemu logistycznego
4.5 Pomiar efektywności logistyki w przedsiębiorstwie

5. INFORMATYZACJA LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

5.1 System informacyjny logistyki
5.2 Zastosowanie technologii teleinformatycznej w logistyce
5.2.1. Rozwój technologii teleinformatycznych wykorzystywanych
w logistyce
5.2.2. Automatyczna identyfikacja
5.2.3. Elektroniczna wymiana danych EDI
5.2.4. Globalny system pozycjonowania GPS
5.2.5. Zintegrowane systemy informatyczne
5.3 Internet w logistyce
5.4 Zintegrowane systemy informatyczne wspomagające zarządzanie
w Polsce

6. KADRY LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE

6.1 Profesjonalizacja działań logistycznych a kompetencje, kwalifikacje
i umiejętności pracowników
6.2 Strategia organizacji, strategia logistyczna i strategia zarządzania zasobami ludzkimi
6.3 Strategie zarządzania zasobami ludzkimi w międzynarodowych łańcuchach dostaw
6.4 Rola, zadania i umiejętności menedżera logistyki w obliczu nowoczesnych koncepcji logistycznych
6.5 Kadra logistyczna wobec integracji z Unią Europejską

Literatura
Spis rysunków
Spis tabel

"ECR Efficient Consumer Response. Łańcuch dostaw zorientowany na klienta"

Wydawnictwo Instytutu Logistyki i Magazynowania, Biblioteka Logistyka, Poznań 2004

Wykonanie: Lakre.pl